Luvun 3.1 harjoitukset

HARJOITUKSET 3.1

1. Mitä tiedonhankintakanavia sinun kannattaa käyttää, kun haluat selvittää, mistä saat käsiisi ”Polkuja etnologian menetelmiin” -kirjan?
  2. Mitä tiedonhankintakanavia sinun kannattaa käyttää, kun haluat selvittää, mikä on korkeakouluopiskelijan ateriatuen määrä aterialta?
  3. Mitä tiedonhankintakanavia sinun kannattaa käyttää, kun haluat selvittää, mitä aikaisempia tutkimuksia on tehty ”Kemiluminesenssi”-aiheesta?
  4. Pohdi, missä ensisijaisissa tiedonlähteissä uusi tieteellinen tieto on nopeimmin saatavilla.

VASTAUKSET 3.1

1. esimerkiksi Helka
  2. Internetin hakukoneet, esimerkiksi Google
  3. alan tieteelliset tietokannat
  4. Uutta tieteellistä tietoa julkaistaan nopeasti esimerkiksi seuraavissa tiedonlähteissä: a) tutkimusraportit, joita tutkimusprojektit saattavat julkaista jo tutkimuksen kuluessa. Raportit julkaistaan usein tutkivan laitoksen tai muun yhteisön raporttisarjassa; b) tieteellisten aikakauslehtien tutkimusta raportoivat artikkelit. Artikkelin hyväksyminen, peer review -prosessin mukainen tarkistus ja mahdolliset korjaukset vievät kuitenkin yllättävän paljon aikaa. Yleensä artikkeli on ilmestyessään jo ainakin vuoden ikäinen.