Talous- ja sosiaalihistoria yhdistää historian ja yhteiskunnalliset teemat

ellen

Ellen nuorten Safari-työpajassa sinisessä hupparissa (vas.)

Nimi: Ellen Jabai
Työ: Tuottaja, Helsingin kaupungin nuorisoasiankeskus
Pääaine: talous- ja sosiaalihistoria
Sivuaineet: viestintä ja valtio-oppi

”Suuntauduin opiskeluaikanani erityisesti nuorison historiaan. Sekä kandidaatin työni että pro gradu -työni käsittelivät nuorten maailmaa. Ymmärtämällä nuorten historiaa on myös helpompi ymmärtää nuorisokulttuureja ja nuorten maailmaa nykyään.”

Miksi kiinnostuit alun perin opiskelemastasi alasta?

Olin kouluaikoina todella kiinnostunut historiasta, ja pitkään tarkoituksenani oli hakea opiskelemaan yleistä historiaa. Toisaalta minua kiinnosti hirveästi yhteiskunnalliset asiat – se miten yhteiskuntamme toimii, miten se on muotoutunut ja minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia kohtaamme ympäristössämme, joten valtiotieteellinen tiedekunta houkutteli myös. Välivuoden aikana kuulin ensimmäisen kerran talous- ja sosiaalihistorian oppiaineesta ja innostuin. Oppiaine yhdisti historian sekä yhteiskunnalliset teemat.  Lue loppuun

Kasvatustieteilijän kannu on puoliksi tyhjä

Mitä? Tuleeko sinusta opettaja, vai mikä? Ai ei tule. No mikä sinusta sitten tulee? Ainakin itselleni edellinen kysymysketju tulee ensimmäisenä mieleeni yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelusta Helsingin yliopistossa enkä usko olevani ainoa, joka on käynyt samaisen keskustelun. Yleinen ja aikuiskasvatustiede, jotka siis yhdessä muodostavat kasvatustieteiden pääaineen Helsingin yliopistossa on yksi yliopistollisista generalistialoista, jossa ennalta määriteltyä professiota enemmän opiskelijan koulutukselliset valinnat ja henkilökohtainen aktiivisuus valaisevat urapoluksi kutsuttua latua.

KASVATUSTIETEIDEN OPISKELIJAMATKALLA KESKUSTELTIIN KORKEAKOULUTUKSESTA SUOMESSA/ ITALIASSA. Kuva: Vivi Vaissi

KASVATUSTIETEIDEN OPISKELIJAMATKALLA KESKUSTELTIIN KORKEAKOULUTUKSESTA SUOMESSA & ITALIASSA. KUVA: VIVI VAISSI.

Lue loppuun

Sanoilla on järisyttävän paljon valtaa

jukka_helin

Jukka Helin
Ryhmäpäällikkö, markkinointi ja digitaaliset palvelut, Helen Oy

Pääaine: suomen kieli
Sivuaineet: mm. viestintä, mediakasvatus, kulttuurienvälinen viestintä, tietojenkäsittelytiede
Lisäksi opiskelin parin vuoden ajan Aalto-yliopiston Teknillisessä korkeakoulussa energiatekniikan laitoksella, ennen siirtymistäni Helsingin yliopistoon.

”Minulle opiskelu opetti paljon ajattelusta, merkitysten luomisesta ja siitä kuinka kielellä rakennetaan ja ylläpidetään maailmaa. Oli todella järisyttävää tajuta syvällisesti, miten paljon valtaa sanoilla on. Ja rakkaat opiskelukaverit, tietysti.

Syvällinen tutustuminen nettibisnekseen oli kohta, joka määritteli elämäni kulkua. Minusta tuli ennen kaikkea digitaalisten palveluiden suunnittelija ja kehittäjä ja näen myös markkinoinnin pitkälti digikehittäjän näkökulmasta.”

Miksi kiinnostuit alun perin opiskelemastasi aloista?

Olin aina ollut kova lukemaan, äidin perintönä. Yläasteella ja lukion kahtena ensimmäisenä vuotena en kuitenkaan häikäissyt äikän tunneilla. Ehkä ongelmanani oli kova tarve olla erityinen; ilman tarpeellisia ilmaisun taitoja lopputulos oli lähinnä vaivaannuttava. Muistan mm. yläasteelta ainekirjoituksen aiheesta ”Piikki, tie turmioon”. Minä kirjoitin, tietysti, haaveilemastani kevytmoottoripyörästä. Kiitos erinomaisten äidinkielen opettajieni kuitenkin aloin hiljalleen ymmärtää kielellisen ilmaisun voiman ja merkityksen. Lukion toisen vuoden lopulla opettajani jopa kysyi onko palauttamani aine todella itse kirjoittamani. Kommentti kertoo paljon kehityksestäni tuossa vaiheessa. Ylioppilaskirjoitukset menivät oikein hyvin, mutta en silti missään vaiheessa ajatellut, että kielten tai humanististen aineiden opiskelu olisi edes vaihtoehto.  Lue loppuun

Onko ihmismieli kompleksinen, kaoottinen, yksinkertainen vai monimutkainen systeemi?

Kiinnostus ihmisen mieltä kohtaan voi monen kohdalla syntyä lukion psykologian kursseilla tai vasta myöhemmin elettyään elämää jo jonkin verran. Asiaan jonkin verran perehdyttyään saattaa oivaltaa, että oikeastaan psykologian oppiminen aloitetaan jo yläasteen biologian tunnilla, jolla käsitellään ihmisen biologiaa. Oli miten oli, ihmismieli on muokkautuvainen aloittamaan uuden oppimisen siihen asti oppimillaan pohjatiedoilla tai täysin alusta eli nollasta.

Lue loppuun

Fonetiikka tutkii puhetta kaikissa muodoissa

marireijonen_fonetiikkaMari Reijonen
Pääaine: fonetiikka
Sivuaineet: psykologia ja logopedia

Mitä fonetiikka on?

Fonetiikan yleinen linja tarkastelee kielellisen viestin välittymistä puhujalta kuulijalle, puheen äänteellisiä, prosodisia ja akustisia ominaisuuksia sekä kielen ja puheen suhdetta. Fonetiikka on tiede, joka tutkii puhetta sen kaikissa muodoissa. Tutkimus voi keskittyä mm. artikulaatioon, akustiikkaan tai havaitsemiseen.

Fonetiikan opiskelussa perehdytään mm. fonetiikkaan tieteenalana, tutkimukseen ja teorioihin sekä puheketjuun (tuottaminen, havaitseminen, akustiikka) ja fonetiikan sovelluksiin.

”Minua kiinnostavat esimerkiksi asiantuntijatehtävät, työtehtävät monitieteellisessä ryhmässä esim. oppimateriaalien tekemisessä fonetiikan osalta vieraissa kielissä, suomen opettaminen vieraana kielenä, tutkiminen (esim. puhesyntetisaattoreiden kehittyminen ja valmistus) sekä rikostutkinnan puheen tunnistus.”

Lue loppuun

Päiväkodin lapset ovat pihalla taas. Siellä nauretaan?

"LAPSENA LEMPIVÄRINI OLI LÄPINÄKYVÄ JA INSPIRAATIO MIELTYMYKSEENI OLI TULLUT KRISTALLEISTA." - TUULI Pekka Jylhä: Luola saaren rannalla.

TUULI: ”LAPSENA LEMPIVÄRINI OLI LÄPINÄKYVÄ JA INSPIRAATIO MIELTYMYKSEENI OLI TULLUT KRISTALLEISTA.” PEKKA JYLHÄN TEOKSESTA: LUOLA SAAREN RANNALLA.

Luovuutta, leikillistä oppimista ja pitkäjänteistä yrittämistä arvostetaan kokeilukulttuuriin kannustavassa yhteiskunnassa, mutta todellisuudessa luovan leikillisyyden ja stressin hallinnan yhdistelmä saattaa olla monelle muulle paitsi lastentarhanopettajalle vierasta.

Lue loppuun

Kognitiotiede valottaa tietoa ihmisen ja koneen välisestä vuorovaikutuksesta

En tiedä, kuinka moni teistä on kuullut Elias-nimisestä robotista, joka muutti humanistien keskuuteen Helsingin yliopistoon tukemaan kielten opiskelua tai Lady Lydiasta, jonka tehtävä on tukea vanhusten sosiaalista elämää. Mikä olisi suhtautumisesi siihen, että sinua lääkitsisi tulevaisuudessa ihmisen sijaan toisenlainen systeemi, jota erehtyisit ensin luulemaan lähilääkäriksi, koska hän humisee samalla tavalla, mutta kylmä kosketus paljastaisi hänet aivan toiseksi.

ÄLYKÄS KALEVI SEIKKAILEE INTELLIGENZIA RY:N INSTAGRAMISSA

Lue loppuun

Yritysrahoituksen kiemuroita ja luottoriskienhallintaa

heikki_ro

Nimi: Heikki Ropponen
Riskienhallintapäällikkö, OP-ryhmä
Pääaine: Liiketaloudellinen metsäekonomia
Sivuaineet: Puumarkkinatiede ja puutekniikka

”Työssäni autan itsenäisiä osuuspankkeja ylläpitämään laadukasta rahoitusprosessia ja ylläpitämään luottosalkun laatua.”

Miksi kiinnostuit alun perin opiskelemistasi aloista?

Kiinnostuin alasta, koska olin kiinnostunut sekä luonnontieteistä että taloustieteistä. Metsäekonomiassa nämä aineet tuntuivat yhdistyvän luontevasti.

Mikä opiskelussa oli parasta?

Opiskeluajoilta parhaiten muistaa tietysti vaihto-opiskelun Saksassa, hyvät kaverit ja osakunta-ajat. Itse opiskelussa parasta ja pahinta oli monipuolisuus. Monipuolisuus aiheutti harmaita hiuksia, kun piti ruveta miettimään, mikä on se työ, mihin hakeutua isona. Toisaalta monipuolinen tausta antoi valinnanmahdollisuuksia.

Omaa vuosikurssiani ajatellessa voi todeta, että työpaikkoja on löytynyt hyvin erilaisilta aloilta ja monipuolisista tehtävistä. Entiset opiskelutoverini työskentelevät nykyään esimerkiksi myynnin, konsultoinnin, liiketoiminnan kehittämisen, taloushallinnon, markkinoinnin ja yhteiskuntavastuun tehtävissä. Aloja ovat mm. metsäteollisuus, rahoitus, vakuutus, logistiikka, julkishallinto, politiikka ja järjestötoiminta. Lue loppuun

Ihmisläheinen ala luonnontieteellisellä pohjalla

tuomas1

Tuomas Venäläinen
Lääketieteellinen tiedekunta

”Kiinnostuksenkohteeni vaihtelevat: neurologian kurssin aikana sain ajatuksen, että voisin olla neurologi, tuki- ja liikuntaelimistön kurssilla mietin, että olisi siistiä olla ortopedi.”

Miksi kiinnostuit opiskelusta lääkäriksi?

Abivuonna en oikein ollut vielä aivan varma, mihin hakisin. Lääketieteellinen tuntui hyvältä ja monipuoliselta vaihtoehdolta: luonnontieteellinen perusta, mutta käytännön- ja ihmisläheinen työ. Toisaalta myös tutkijan työ on aivan mahdollinen. Olin suhteellisen hyvä luonnontieteellisissä aineissa, ja ne kiinnostivat minua Lue loppuun

Meteorologi on jo opiskellessaan parhaiden tutkijoiden seurassa

jaakko_nuottokari

Jaakko Nuottokari
Kehittämispäällikkö / Asiakaspalvelut, Ilmatieteen laitos
Pääaine: Meteorologia
Sivuaineet: fysiikka ja tietojenkäsittelytiede

”Nykyään johdan pohjoiseurooppalaista lentosääpalveluiden konsortiota.”

Miksi kiinnostuit alun perin opiskelemastasi alasta?

En ollut aloittaessani varma omasta opiskelualastani, mutta fysiikka tuntui kiinnostavalta. Päädyin osana ensimmäisen vuoden opintojani meteorologian peruskurssille ja jäin koukkuun alaan sen käytännöllisyyden ja yhteiskunnallisen vaikutuksen ansiosta. Meteorologia tuntui pieneltä alalta, joka oli hieman valtavirralta piilossa ja se viehätti minua. Alaan liittyi myös suuria kysymyksiä erityisesti ilmastonmuutoksesta ja koin nämä erittäin kiinnostaviksi.  Lue loppuun