Syksyn suunnitelmia

Kesä on nyt vaihtumassa syksyyn ja ilmoittautumiset syksyn opintoihin alkaneet. Lupasin kirjoittaa tänne blogiin syksyllä – joten täältä pesee!

Olen päässyt opiskelemaan sosiaalityön aineopintoja (jihuu!!) sekä julkisoikeutta. (Julkisoikeus on kurssi, jonka lähes jokainen virkamies tietää ja siellä opetellaan lakia..)

Olen tyytyväinen, että jätin kesän opiskelut väliin. Pitkä loma tuli tarpeeseen. Kävin perheeni kanssa muutamalla lähialueen lomamatkalla, mm. Ruotsin risteilyllä kesän aikana. Lapset kävivät tutustumassa komentosiltaan risteilyn aikana ja meille selvisi, kuinka vastuullista laivakapteenin työ onkaan: vastuulla on tuhansia henkiä ja erityistä tarkkaavaisuutta vaaditaan etenkin satamiin peruutettaessa, virheisiin ei ole yhtään varaa (huh!) jne. Risteilyt ovat myös lasten paratiiseja ja koululaisetkin niistä nauttivat. Itse sai ruoat taas valmiina buffet-pöydästä (perheenäidin luksus!) ja saunaosastolla sai lekotella hetken porealtaassa.

Tälle syksylle on luvassa sekä verkkokurssia että lähiopetuspäiviä, lähinnä viikonloppuisin. Molemmissa on oma viehätyksensä. Livenä kuitenkin opiskelutoverien tapaaminen on sitä parasta antia, sanoisin. Olen iloinen mahdollisuudesta, että luentoja voi kuunnella luentotallenteena, koska verkkoluentoja saattaa sattua päällekkäisille päiville. Virtuaaliopiskelu on sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa nykypäivää ja myös avoimessa yliopistossa se on joustavaa!

Olen iloinen jatkaessani nyt sosiaalityön perusopintoja aineopintoihin. Se on jo tietynlainen päätös siitä, että tämän aineen opiskelua haluan jatkaa.. tosin olin sen jo päättänyt aiemmin, mutta nyt asia on vielä todellisempi. On syytä muistaa, että tieteelliseltä kirjoittamiselta vaaditaan aineopinnoissa jo enemmän. Eli opiskelu on intensiivisempää. Siksipä olen raivannut tälle syksylle mahdollisimman paljon aikaa opiskelulle ja jättänyt muuta vähemmälle (palkkatyötä lukuun ottamatta, mikä nyt kulkee muutenkin rinnalla tässä opiskellessa). Se on varmasti oikea päätös. Nyt vain innolla tarttumaan uusiin kursseihin ja positiivinen draivi päälle. Jouluna on sitten suuremman hengähtämisen aika.