Tenttijännityksestä ja opiskelijat kansalaisaktiiveina

Tenttijännitys on varmasti yksi sellaisista asioista, joka askarruttaa opiskelijaa, sitähän tuossa aiemmassa blogissa Karoliinakin pohti. Minä, joka ennen en ole sellaisesta kärsinyt (monesta muusta asiasta tosin kyllä ;-)) sain kokea sen nyt viime maanantaina, että tuleva tentti jännitti. Vaikka oli lukenut hyvin ja tiesi, että tekee parhaansa, niin jotenkin ”kutkuttava” tunne oli ennen tenttiä ja mietitytti, mitähän opettaja mahtaa kysyä.. mutta hyvinhän se tentti lopulta meni kuitenkin. Turhaan jännitin.. anyway uskon niin, että jos ei ikinä olisi mistään asiasta ns. ”perhosia vatsassa”, niin tokkopa sitä aina edes yrittäisi parhaansa. Tietynlainen jännitys saa ihmisen keskittymään ja tekemään todella voitavansa.

Tunnustuksen antaminen itselle usein unohtuu tenttien ja muiden sellaisten jälkeen. Itseäänkin voi muistaa jollain kivalla jutulla, kun on mennyt tentit ja muut hyvin. Vaikkapa uusi vaate tai koru, mikä nyt ketäkin miellyttää.

Meillä on ollut sosiaalityön aineopinnoissa pientä kansalaisaktiivisuutta nähtävissä, mikä on hieno asia. On tehty adressi maisteripaikkojen lisäämisestä sosiaalityön sivuaineopiskelijoille ja vastauksen asiaan voi lukea flammasta. (dekaanin vastaus asiaan) Maisterivalinnan paikkoja tullaan anomaan lisää yliopiston puolesta vastauksen mukaan. Tämä on iso juttu, sillä pätevistä sosiaalityöntekijöistä on oikeasti ISO PULA. Sosiaalityöntekijän ammatti on vaativa ja jos ihminen haluaa syventää osaamistaan esim. sosionomi AMK  – pohjalta tai sosiaalityötä sivuaineena lukien ja valmistua sosiaalityöntekijäksi, niin se osoittaa jo mielestäni todellista kiinnostusta alaa kohtaan ja juuri niitä motivoituneita sosiaalityöntekijöitä tarvitaankin. Eli olkaamme aktiivisia kansalaisena, hyvät muut opiskelijat!

Kevättä kohden mennään, nyt on jo maaliskuun ensimmäinen päiväkin.. tämä on oikeastaan aika ihanaa aikaa ja ihmiset alkavat olla hyvällä tuulella.. ehkäpä se tsemppaa meitä opiskelijoitakin tässä kevään opiskelu”rutistuksissa”.. valoisaa kevään odotusta,

-Maria-