Mistä aikaa opiskeluun?

Syksy on jo pitkällä. Välillä sitä on vaikea uskoa, koska kesäisiä päiviä riitti syyskuulle saakka. Opintojen kanssa tulee helposti kiire, jos ei pysy ajankulussa mukana. Ajankäyttö onkin yksi teema, jota olen uutena opiskelijablogin kirjoittajana ajatellut pohtia. Usein avoimen yliopiston opiskelijoilla on monta rautaa tulessa. Itsekin olen jo vuosien ajan tasapainoillut perheen, työn ja opiskelun välillä. Elämän eri osa-alueet ovat usein antoisia ja tarjoavat toisilleen vastapainoa. Mutta entäpä jos aika ei riitä? Tunnit voivat yksinkertaisesti loppua kesken tai ainakin jokin osa-alue jää liian vähälle huomiolle. Kun aika ei tunnu millään riittävän, tulee mieleen monenlaisia, usein hätiköityjä ratkaisuja, kuten öisin valvominen tai kurssin keskeyttäminen. Itse olen kokeillut molempia vaihtoehtoja, mutta viime aikoina myös yrittänyt lisätä ajankäytön suunnittelua ja töiden laittamista tärkeysjärjestykseen.

Aikataulutettu elämä kuulostaa ahdistavalta, mutta todellisuudessa se voi vähentää kiirettä. Aikataulu mahdollistaa keskittymisen yhteen asiaan kerrallaan ja auttaa huolehtimaan asioista kiireellisyysjärjestyksessä. Työskentely on tehokkaampaa, kun ei tarvitse stressata yhtä aikaa kaikesta. Aikataulujen avulla voi myös karsia turhaa tekemistä, kuten tarkoituksetonta netin selailua. Itselläni on vielä paljon oppimista kalenterinkäytöstä. Unohdan välillä merkitä esimerkiksi tenttipäiviä ylös tai korjata muuttuneita aikatauluja. Motivaatiota aikataulujen suunnitteluun saan siitä, kun joskus merkitsen myös vapaa-ajan kalenteriin. Kun varaa omaa aikaa tai yhteistä aikaa perheen kanssa, saa siitäkin nauttia hyvällä omallatunnolla. Kiireen keskellä pienempikin tauko riittää, kunhan saa ajatukset kokonaan muualle.

Intoa opiskeluun ja jaksamista syksyn kiireisiin!
Johanna