Jatkanko vai enkö jatka?

Hyvää alkanutta vuotta 2017! Henkilökohtaisista syistä johtuen blogikirjoitukset ja opinnot täällä Helsingin yliopiston avoimen puolella jäivät seisahtuneeseen tilaan. Koko syksy oli itselleni raskas ja rankka. Kevätkin tulee olemaan vauhdikas, sillä eräs aktiviteetti huhtikuun alkupuolella vaatii kunnon järjestelyjä.

Suurin kysymys lieneekin se, kuinka jatkan opinnoissani. Sosiaalipsykologian aineopinnot haluan saada valmiiksi. Sen sijaan joudun pohtimaan tarkasti, suoritanko yhteiskuntapolitiikan perusopinnot loppuun nyt vai en. Sosiaalipsykologiaa olisi aikomus suorittaa keväällä ja kesällä. Pelkona on vain se, että kesälle tulisi tehtävää liikaa, jolloin pahimmassa tapauksessa tulee ylikuormitus ja lopputuloksena vain keskeytyneitä kursseja tai huonoja kurssiarvosanoja. Molemmista lopputuloksista tulee lannistunut opiskelija. Nythän on poikkeuksellisesti kiire, sillä opinnot ja opintokokonaisuudet muuttuvat nyt täällä Helsingin avoimessa yliopistossa tämän lukuvuoden jälkeen.

Asiaan vaikuttaa myös muut opintoni, joita on paljon tiedossa. Itse asiassa en ole viettänyt päivääkään ilman opintojeni pohtimista. Turussa tein tenttiakvaariossa tenttejä jopa joulu- ja uudenvuodenaattoina! Lisäksi on muita suorituksia tekeillä, mutta ne ovat keskeneräisinä, joten niistä ei sen enempää tällä erää.

Tietenkin harmittaa todeta, että haikeudella joudun jättämään tulevaisuuteen haluamiani viestinnän opintoja. Kuitenkin sanonnan mukaan kaikelle on aikansa ja paikkansa. Siihen minäkin uskon vahvasti. Olisi myös ollut mukavaa suorittaa vammaistutkimuksessa ensi viikolla alkava opintojakso. Ehkäpä sinä, hyvä lukija, suuntaat juuri näille opintojaksoille.

Motivaatiota opintoihisi ja elämääsi toivottaa

Jukka

One Reply to “Jatkanko vai enkö jatka?”

1. Hei Jukka!

Kiva kuulla kuulumisiasi. Toivottavasti tästä keväästä tulee hieman helpompi sinulle kuin viime syksystä. “Johdatus vammaistutkimukseen 5op.”-kurssi peruuntui, kun osallistujia oli liian vähän. Itsekin olin siitä kiinnostunut. Ensi kesänä se ehkä järjestetään myös, ja tarkoituksenani olisi silloin mennä sinne. Opinnoissa itsekin olen joutunut pohtimaan juuri tuota kuormittumisasiaa. Intoa riittäisi, mutta omat voimavarat tulevat vastaan. Yliopisto-opiskelu on niin haastavaa, että se vaatii kunnon keskittymistä, jotta saa valmista. Tietysti tuo ensi syksyn muutos avoimen kursseissa tuo lisää paineita. Täytyy vaan ajatella, että kaikkea kerkeää kyllä opiskelemaan myöhemminkin.

terv. Maria

P.S Laitan taas kuulumisiani tänne tammikuun loppuun mennessä.

Comments are closed.