Undersvisningsbloggen

Vårterminen 217 är redan i full gång. Utbildningsprogrammen i medicin och odontologi fortsätter att genomföra reformen av studierna och vår medicinska familj utökades vid årsskiftet med två nya medlemmar. Nu har vi utöver våra tidigare familjemedlemmar, magisterprogrammen i medicin, odontologi och Translational Medicine, också utbildningsprogrammen i psykologi och logopedi. Välkomna till vår fakultet alla psykologi- och logopedistudenter, lärare och övrig personal!

Utbildningen vid vår fakultet täcker nu en bred och i Finland unik sammansättning av humanvetenskaper som har som mål att förstå och vårda människan och hennes problem och sjukdomar. De ger oss alla en fin möjlighet att lära, forska och påverka tillsammans. Genom att dela erfarenheter och god praxis kan vi undervisa och forska ännu effektivare än tidigare och med blicken fäst på framtiden. I detta sammanhang kan vi också fundera över hur världen kommer att se ut efter tio, tjugo eller femtio år: I vilken omvärld kommer dagens studenter att arbeta, grundar undervisningen också i framtiden på forskning som hela tiden uppdateras och kommer vår resurs att fortsättningsvis vara en lärar- och forskarkår som är kunnig, framåtskridande och innovativ?

Det nya året för också med sig utmaningar. De nya utbildningsprogrammen flyttar konkret in på Campus Mejlans i höst. Vi behöver utöver omsorgsfull planering och tydliga processer också god vilja och flexibilitet för att vardagen och samarbetet ska löpa smidigt.

Ledarna och ledningsgrupperna för utbildningsprogrammen under perioden 2017–2020 har utsetts. Det är fint att vi har lärare, professorer, annan personal och studenter som gärna vill utveckla undervisningen vid vår fakultet. Alla kommer att behövas i utvecklingsarbetet. För att vi ska uppnå vårt mål är det också viktigt att det finns olika responsmekanismer. Jag vill också påminna studenterna om hur viktigt det är att ge respons – att ni svarar på alla responsförfrågningar och också använder responsen som en påverkningskanal.

I undervisningen och i allt utvecklingsarbete är alltså människorna – personalen och studenterna – vår viktigaste resurs.  Både studenternas och personalens välbefinnande är en hjärtesak för oss. Fjolåret var jobbigt med nedskärningar och omorganiseringar. Vi vill fortsätta utveckla mekanismer som gör det möjligt att på bästa sätt stöda våra studenter i studierna. I vår ska fakulteten också genomföra en egen undersökning ”Studier och välbefinnande”. Jag hoppas att alla ni som blir inbjudna att delta i undersökningen svarar på frågorna och på sått sätt hjälper vår fakultet i en mycket viktig uppgift!

Tiina Paunio

Prodekanus med ansvar för undervisningen