Tavoitteena ‘Open Research-Based Co-education’

Mediakasvatuksen tutkimusryhmässä tutkimme YouTube-sisällöntuottajien informaalia opettamista. Kutsumme näitä tyyppejä käsitteellä ‘Pedagogical Entertainer’. Nyt tein samassa hengessä oman pienen tutoriaalini.

Monta kysymystä kävi mielessä videon tekemiseen, sisältöön ja jakamiseen liittyen.

  • Videon tekeminen oli kivaa. Siinä toteutui aikaisemmin tutkimamme omaehtoinen mediataito. (“…willingness to participate and be creative, often spontaneously, in their use of media.” Vesterinen, 2011, pp. 19–20)
  • Sisältö oli kuitenkin se alkuperäinen syy alkaa tehdä tätä pientä videota. Koimme kollegoiden kanssa oivalluksen hetken, kun jouduimme miettimään aineistonkeruutilannetta yhdellä koululla emmekä olleet varmoja, onko koululla dokumenttikameraa käytettävissä. Tajusimme dokumenttikameravalmiuden olevan omissa laitteissamme (tietokone, tykki ja iOS-mobiililaite).
  • Jakamisen suhteen mietin, olisiko tästä oikeasti hyötyä jollekin, kenties monille. Kun itselleni Reflection-sovelluksen käytössä on ajoittain syntynyt jonkinlainen WOW-tunne, ehkä tästä voisi jotain jäädä käteen niillekin, jotka eivät videosta suoraan hyödy. Itsekin kannustan opettajia ja opettajaksi opiskelevia jakamaan osaamistaan ja ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa, joten minun pitäisi myös tehdä kuten neuvon.

Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella käynnissä olevassa ELE-hankkeessa on rakennettu hieno opetus- ja opiskelutila käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjaston entisen lukusalin paikalle. Näin mielessäni yhteyden tilaan suunnitellun iPad-käytön ja Reflection-sovelluksen mahdollisuuksien välillä. Jälkimmäinen ei vaan ole yhteen tilaan sidottu, ja se on ymmärtääkseni ollut ELE-hankkeenkin tavoitteena: Pedagogiikan kehittäminen yhtä tilaratkaisua laajemmin.

Entäs se Open Research-Based Co-education?

Tutkimusryhmämme sai rahoitusta joidenkin tutkimustulosten esittämiseen videon muodossa. Käytännössä vetäydyimme käsikirjoittamaan videota juuri yllä mainitusta YouTube-tutkimuksestamme. Lähtiessämme tekemään tuon yhteisen, vielä julkaisuaan odottavan, videomme käsikirjoitusta kehitimme käsitteen kuvaamaan, mistä koko touhussa on kysymys: Open research-based co-education.

  1. Tutkimustyöllämme on yhä paremmat mahdollisuudet tavoittaa tieteellisten lehtien tilaajia laajempi yleisö. ‘Open’ viittaa siis tekemisen avoimuuteen ja haluumme jakaa.
  2. Yliopistossa toimintamme rakentuu tutkimuksen varaan, ja opettajankoulutuksessa tutkimusperustaisuutta on pidetty johtoajatuksena. ‘Research-based’ tulee siitä.
  3. Videoiden jakaminen on yhdenlaista koulutus- ja sivistystehtävän toteuttamista, joten ‘education’ on osa käsitettä. ‘Co-education’ kuitenkin viittaa siihen, että ensinnäkään asetelma ei ole yksisuuntainen vaan palautekanava on auki myös meidän omalle kehittämistyöllemme. Voimme videoiden kautta saada tutkimustyöstämme palautetta, joka ei olisi meitä tavoittanut tieteellisten julkaisujen väliin jäävässä keskustelussa. Toiseksi osallistumme videoiden jakamisella siihen laajempaan liikkeeseen, joka kokee toisille jakamisen yhteiskuntavelvoitteena tai ainakin hyvän mielen tuojana.

Jatkoa seuraa, kun mediakasvatuksen tutkimusryhmän varsinainen Pedagogical Entertainer -video on nähtävissä.

One Comment

  1. Olli Vesterinen
    Posted 24.5.2013 at 18:24 | Permalink

    Video nähtävillä:
    http://youtu.be/XhOb-jiCHhI

    Ja prosessiamme on kuvattu Preziin:
    http://prezi.com/25rujognxvyc/turning-a-concept-into-a-video-pedagogical-entertainers-in-youtube/

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*
*

WP-SpamFree by Pole Position Marketing