Viron malli

Kuva: Wikimedia Commons

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä emme ole kansainvälisissä vertailuissa vahvoilla. A-studiossa katsottiin etelään ja todettiin, että Virossa on tehty jotain paremmin kuin meillä. Twitterissä ohjelman aikana käyty keskustelu monipuolisti kysymystä moneen suuntaan. Itselleni heräsi mieleen kolme asiaa.

  1. Viron opetusministeri Jaak Aaviksoo puhui paremmin kuin ministeri Krista Kiuru. Viron mallista Aaviksoolla oli laajempi näkemys kuin vain tulevien koodarien ammatillinen koulutus. Tärkeää on se, millä tavoin opetussuunnitelman suunnassa opitaan.
  2. Opetusministeri Kiuru oli innostunut lähinnä koulutuspilvestä, joka käytännössä kytketään valtion laajempaan kansalaisille tarkoitettuun verkkoratkaisuun. Tämä kuulostaa vaarallisen kankealta.
  3. Pohdin myös sitä, miten toisten maiden koulutusjärjestelmiin ja -ratkaisuihin kannattaa suhtautua. Kun olemme yliopistollakin vastaanottaneet lukuisia delegaatioita, jotka haluavat viedä Suomen PISA-menestyksen avaintekijät omaan koulutusjärjestelmäänsä, olen alkanut miettiä, voiko tämä toimia näin. Niinpä itselleni heräsi eilisen A-studion myötä pikemminkin tutkijan kiinnostus Virossa meneillään olevaa projektia kohtaan kuin tarve päättää näillä tiedoilla, onko Viron malli hyvä – tai ainakaan päättää, pitäisikö siitä oikeasti ottaa Suomessa mallia.

Suomalainen opettajankoulutus uskoo siihen, että opettaja pystyy löytämään opetukseen ja kasvatukseen liittyviin ratkaisuihinsa perustelut. Toiminta on siis pedagogisesti perusteltua. Olemme olleet ylpeitä suomalaisopettajista, ja jos luotamme heidän pedagogiseen näkemykseemme, voisimme myös ajatella, että heidän näkökulmastaan tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa on nykytilanteessa harvoin perusteltua.

Toki me muut voimme keksiä opettajille hyviäkin perusteluja, mutta me emme olekaan niitä, jotka opettajan puolesta ovat kussakin luokassa tekemässä ratkaisuja oppilasryhmien opiskelusta. Emme varmasti näe kokonaiskuvaa siinä perspektiivissä, mistä opettaja työtään katsoo.

Nurmijärveläinen rehtori Mikko Jordman kiteytti Suomen tilannetta hyvin Twitterissä:

Kissa pöydälle: Suomessa opettajalla on pedagoginen vapaus. Rahaa ja OPS – eli resurssit ja pakko. Halutaanko sitä?

Jos alamme syödä suomalaisen opettajan autonomiaa, emme ole miettineet koko kuviota loppuun asti. Luottamus on ollut keskeinen tekijä suomalaisen koulutusjärjestelmän rakentumisessa (viimeisin puheenvuoro) ja valitettavasti ylhäältä ohjaamisen lisääminen murentaa tätä pohjaa.

Mikko ja muut puuhaavat muuten hienoa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hanketta. Käy lukemassa lisää osoitteessa

http://www.kuumapop.fi/mika/

One Trackback

  1. By Viron malli | BossIT | Scoop.it on 4.11.2013 at 14:33

    […] Kuva: Wikimedia Commons Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä emme ole kansainvälisissä vertailuissa vahvoilla. A-studiossa katsottiin etelään ja todettiin, että Virossa on tehty jotain paremmin kuin meillä.  […]

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*
*

WP-SpamFree by Pole Position Marketing