Teknologiaryhmän blogiviikko!

Nyt starttaa teknologiaryhmän blogiviikko. Eilen oli svenska dagen, niin ajattelin kirjoittaa tämän postauksen ruotsiksi!

Vår grupp är väldigt liten,vi är enbart 4 personer. Vi funderade en stund vad vi ska skriva om på bloggveckan. Vi alla har ju gått skola och vi alla använder dagligen teknologi, så egentligen var det inte så svårt att komma igång. Därför tänkte vi lite berätta egna och andras erfarenheter om teknologianvändningen i skolan, förr (då vi gick i grundskolan) och idag. Vi skall även berätta lite om i vilka andra sektorer i samhället teknologin har börjat utnyttjas allt mer.

Ikväll bjuder jag på mina egna erfarenheter av hur teknologi har använts under min skoltid. Jag gick i ett litet lågstadie i Vanda, ganska ute i skogen. Vi hade en stor datasal med datorer, men där vistades vi ytterst sällan. Jag tror vi var där ungefär 10 gånger under hela min lågstadietid. Från årskurs 1-3 tycker jag vi inte alls var i datasalen, detta är en sak som säkerligen idag har ändrats. Allt yngre barn använder teknologi, antagligen så också i skolan. Ifall vi på lågstadiet var i dataklassen, spelade vi mest spel på datorerna. Datorerna var inte en del av undervisningen. Dock har jag börjat lågstadiet år 2000, och då var datoranvändningen i skolor säkerligen mer sällsynt än idag.

Högstadiet har jag gått i Sibbo, i ett visserligen litet högstadium, men i jämförelse med lågstadiet jag kom ifrån kändes högstadiet stort! Där hade vi två olika dataklasser, en med nyare datorer och en med en aning äldre. Då började teknologianvändningen öka, men fortfarande var största delen av lektionerna i gammaldags klassrum och ingen av eleverna hade en egen laptop med sig. Under denna tid kom första Smart Boarden till skolan och de modigaste lärarna prövade sig på dessa. Vitsorden kom upp på nätet (programmet heter Wilma) och så också möjliga förseningarna och annat dylikt. Men detta program var menat mestadels till föräldrarna. Några essäer på modersmålslektionerna skrev vi på datorerna i datasalen. På sjuan hade vi några få lektioner gällande baskunskaper i datoranvändning. Känslan var att alla lärare tänkte att alla elever kan redan använda datorer, att vi sätt och vis vuxit upp med det. Men så var det ju inte, alla hade kanske inte lärt sig att använda en dator hemma.

I gymnasiet började användningen av teknologi öka. På lektionerna kunde man se allt fler elever med egna datorer. Några lärare tog Smart Boarden i användning riktigt på allvar. På nätet fanns en sida var lärarna kunde lägga upp anteckningarna från lektionen, hemuppgifterna samt extramaterial att öva på. Tyvärr var det endast en eller två lärare som använde sig av denna tjänst. Datasalen var ofta öppen och vi hade även några datorer i skolans aula som eleverna fick använda sig av. Då jag började i Sibbo Gymnasium gick det rykten om att alla elever skulle få en egen laptop av skolan. Dessa laptopar väntade vi på i tre år och ingen fick en. Det är naturligtvis en resursfråga.

Då teknologin förnyas konstant kan vi inte kräva att alla skolor skall ha den nyaste teknologin. Ingen skola har råd att förnya datorerna och ipaderna med ett års mellanrum. För inlärningens skull är det inte relevant hur ny maskinen du använder är. En annan fråga är ifall inlärningen skulle bli mer intressant ifall de allra nyaste metoderna skulle vara i användning.

Jag har aldrig upplevt något liknande som lektionerna på Minerva-torget, ipaderna och Flinga. Det är ett väldigt roligt system och jag tror det skulle väcka intresset hos eleverna i grundskolorna också.

Det är inte säkert ifall teknologi är enbart en positiv sak i utbildningen. Personligen föredrar jag att skriva t.ex. anteckningarna gammaldags, med papper och penna. Men å andra sidan behöver vi teknologi i dagens samhälle konstant och skolan skall förbereda oss till det framtida livet. På arbetsmarknaden är det nödvändigt att ha tekniska kunskaper. Hur man bäst skulle kunna integrera teknologin i den dagliga inlärningen i skolan är frågan.

 

-Arnella

 

 

 

 

3 thoughts on “Teknologiaryhmän blogiviikko!

  1. Johanna/Kaksikieliset

    I lågstadet där jag gick hade vi bara 3-4 datorer till vårt förfogande så länge jag gick där. Mängden datorer och teknologi över lag har ökat för varje nivå man gått upp, så nu skulle det nog vara väldigt konstigt om vi inte fick använda oss av teknologi när som helst. Började fundera på att skolor (eller uni) ofta har äldre datorer än man förväntar sig, men å andra sidan skulle det nog bli ganska dyrt att uppgradera maskinerna varje gång det finns en nyare version. Att man kan använda sina egna datorer eller telefoner i system som t.ex. Flinga tycker jag är supernice.

  2. Mirjam Heir

    Teknikanvändningen hänger ju mycket på lärarnas både intresse och förmåga. Det här är ett faktum på så gott som alla arbetsplatser där olika generationer ska jobba och samarbeta, trots att förutsättningarna varierar. En del vill lära sig och andra vill inte. En del skolor har bra med resurser för att fortbilda och andra inte. Att kräva att alla lärare ska behärska alla möjliga tekniska prylar är nog omöjligt…

    Att teknik skulle vara något som alla elever suktar efter är inte heller sant. När man läser de här artiklarna och kolumnerna, skrivna av gymnasieelever från Brändö i Helsingfors, inser man att tekniken är ett viktigt och aktuellt ämne men att det inte finns en självklar uppfattning om hur den borde användas.

    http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/25/brann-tavelkritorna-ta-fram-powerpointarna

    http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/29/finns-det-nagon-point-med-powerpoint

    http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/31/skolor-hanger-inte-med-i-utvecklingen

  3. Heidi S/isovelivalvoo

    När vi på åttan började med ämnet datateknik på hösten 1994, så skulle vi lära oss att “programmera”! Vi skulle alltså ge datorn kommandon om att den frågar mig “Hur mår du?” och om jag ex. svarar “Bra”, så skall den svara på ett visst sätt, om jag ex. svarar “Dåligt” så skall den svara på ett visst sätt. Och om den tillfrågade inte svarade exakt med de inkokade orden, så blev det pannkaka av det hela…..Vi upplevde detta som jättebesvärligt, vi lade ned många lektioner på det – och aldrig har vi haft någon nytta av det. Vi fick faktiskt lära oss massor med saker som var svåra och som vi aldrig hade någon nytta av. Så här efteråt undrar jag varför vi helt enkelt inte fick lära oss att effektivt använda textbehandlingsprogram – det har jag genom åren haft mest nytta av men det har jag faktiskt fått lära mig helt på egen hand. Så jag undrar om läraren var knäpp eller om man hade en helt annan tanke om vad man måste kunna om datorer på 90-talet…För några tiotal år sedan så tänkte man ju att det skulle räcka med en dator för hela Finland.

Comments are closed.