Tack och adjö!

Hei kaikki!

Viimeisiä viedään, ja pian on aika jättää hyvästit tälle kurssille ja siirtyä kohti uusia haasteita.

Tutkijatentti on takanapäin, ja päällimmäiseksi siitä jäi oikein hyvä fiilis! Nimikkotutkijamme Mira Kalalahti ja Janne Varjo olivat mukavia ja oli hienoa päästä kurkistamaan heidän työhönsä syvemmin. Tentti sujui luontevasti ja ilmapiiri oli rento ja rakentava. Jännitykseltäkään ei vältytty, sillä varjoryhmämme tutkija ei päässytkään yllättäen paikalle, mutta Teknologia kouluissa -ryhmä selvisi siitä haasteesta mainiosti ja taltioi kysymyksensä videolle.

Meidän kaikkien käsitykset tutkimuksen tekemisestä selkiytyivät melkoisesti kurssin aikana. Kurssilla tutkimuksen teemat (suunnittelu, teoriat ja käsitteet, menetelmät, aineiston hankinta ja analyysi sekä tutkimuksen arviointi) oli jaoteltu selkeästi ja johdonmukaisesti ja uutta tietoa oli näin ollen helppo rakentaa vanhan päälle oppimistehtävien myötä. Olemme kaikki askeleen lähempänä tutkijana toimimista ainakin henkisesti, sillä se ei tunnu enää ollenkaan niin pelottavalta. 🙂

Kurssin parasta antia olivat ehdottomasti yhdessä tehdyt ryhmätyöt. Niistä saimme kaikki eniten irti. Tästä voi suurelta osin kiittää hyvin toimivaa ryhmäämme. Tuntuu, että melkein mikä tahansa on mahdollista saavuttaa ja oppia, kun tukena on hyvä ryhmä.

Blogin pitäminen tuntui meistä usealle välillä vähän pakkopullalta. Asia olisi ehkä korjaantunut, jos blogi olisi otettu suurempaan rooliin lähiopetuskerroilla. Jäimme kaipaamaan myös selkeämpää listausta kurssilla vaadittavista tehtävistä – tämäkin kokoava bloggaustehtävä tuli meille vähän yllätyksenä.

Kaiken kaikkiaan kurssi oli mielenkiintoinen, hyödyllinen ja monipuolinen. Minerva-tori oli virkistävä oppimisympäristö, joka mahdollisti monenlaisen työskentelyn.

Kiitos kanssaopiskelijoille, nimikkotutkijoille, opettajille, IT-tukihenkilöille ja tietenkin Minerva-pöllölle! 🙂

untitled1

Kouluvalintatutkijat -ryhmä

Elina K., Elina V., Hanna, Milla, Marlene, Reetta ja Vivi

Kuvan lähde: http://memegenerator.net/instance/52853605?urlName=Dwight-Meme&browsingOrder=New&browsingTimeSpan=AllTime

324 thoughts on “Tack och adjö!

1. Olen pitkälti samaa mieltä kanssanne!
    Minusta nimikkotutkijan tapaaminen oli paras osa tätä kurssia. Nimikkotutkimuksemme ”Opiskelumotivaation ja hyvinvoinnin yhteydet sekä kehitys nuoruudessa” oli erittäin kiinnostava ja oli mukavaa tutustua siihen syvemmin. Tutkimuksen aihepiiri kosketti myös meitä jokaista, ja oli hauskaa pohtia omaa motivaatiotaan sekä sitä, millä tavoin suhtautuu oppimiseen.
    En ole ennen ollut sen suuremmin kiinnostunut tutkijan työstä, mutta kurssin myötä huomasin työn olevan varsin monipuolista. En ehkä vieläkään haluaisi tutkijaksi, mutta kuten jo totesittekin, oli erittäin mielenkiintoista tutustua heidän työhönsä. ☺

2. Hyvä tiivistelmä kurssista! Kurssin parasta antia oli ehdottomasti tämä loppuhuipennus, eli tutkijatentti. Nimikkotutkimukseen oli jo niin moneen kertaan paneutunut pitkin matkaa, että tuntui välillä ettei nähnyt enää metsää puilta. Tämä lopun koonti itse tutkijan kanssa oli kyllä erittäin antoisa kokemus!

3. Kuvaa hyvin tämän kurssin fiiliksiä!
    Tutkijan tapaaminen ja hänen tutkimukseensa syventyminen oli todella mielenkiintoista. Todella upeaa, että kurssiin oli otettu oikean tutkijan kanssa vuorovaikuttamista. Tutkijatentti oli kyllä todella tyhjentävä ja antoisa kokemus!

4. Samoilla linjoilla kanssanne kurssin fiiliksistä!
    Parasta oli tutkijan kanssa työskentely ja sen huomaaminen, kuinka tietoa tutkimuksen tekemisestä pikkuhiljaa tuli enemmän ja enemmän ja uskon, että tästä on hyvä lähteä kohti uusia haasteita! Blogin pitäminen tuntui myös itsestäni ainakin alkuun hieman vaivalloiselta, mutta ehkä tämä johtui osittain myös siitä, että kyseessä oli ainakin itselleni täysin vieras alusta. Uskon bloggaamisesta olevan hyötyä jollain tavalla vielä tulevissa opinnoissa. Kaiken kaikkiaan haasteista huolimatta antoisa ja mielenkiintoinen kurssi.

5. Hyvä kirjoitus ja vastasi pitkälti omia ajatuksiani kurssista!
    Suoriuduitte tutkijatentistä mielestäni erinomaisesti. Oli erittäin vaikea keksiä mitään kritisoitavaa. Meillä tämä “loppuhuipennus” jäi tällä kertaa osin kokematta, kun kuten Elina jo mainitsi oma nimikkotutkijamme Hannele ei päässytkään paikalle, mutta onneksi saimme kuunnella teidän tutkijatenttiänne.

Wilhelmina/ teknologia kouluissa

6. Niin kuin kaikki edelliset ovat jo todenneet – hyvin kuvaava teksti todellakin!
    Ymmärrän hyvin sen että tutkijatentti oli useimmille kurssin kohokohta. Ja vaikka meidän ryhmämme ei ihan sitä päässyt kokemaan, niin onneksi päästiin kuitenkin seuraamaan teidän tutkijatenttiä ja näin näkemään että se tosiaan varmasti oli juuri se paras juttu kurssissa. Kiitos siis hyvästä tutkijatentistä!

7. Kiitos Elina tästä 🙂 Ja huippuryhmästä!

Comments are closed.