Viihdytkö siellä missä asut?

lahden tutkimus etlarissaAsumiseen liittyvä hyvinvointi puhututtaa Lahdessa ja tutkimus on päässyt areenalle. Kiinnostus kertoo, että asuinaluekysymysten ruohonjuuritasolla oleva tutkimusaihe on osunut naulan kantaan. Lahdessa käynnissä oleva ASLAKO -tutkimushanke tutkii tärkeää ja kansaa kiinnostavaa asumisasiaa lapsiperheiden vinkkelistä ja tuo tutkimustietoa niin päättäjäpöytiin kuin kadunmiesten kahvikeskusteluihinkin. Samalla kun tutkimus antaa pontta kaupungin kehittymiseen liittyvään rakennekeskusteluun, se yhdistää oikealla tavalla erilaiset keskustelutahot.

Lahdessa on käynnissä Asuinalue lapsiperheiden kokemana – hyvinvointi haasteellisessa ympäristössä (ASLAKO 1.8.2013–31.12.2015) -tutkimushanke, jonka tavoitteena on tuottaa tietoa lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnista sekä asuinaluekokemuksista. Hankkeessa tuotetun tiedon perusteella lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja osallisuutta asuinalueellaan voidaan tukea, ja asuinympäristöjä kehittää lapsiperheille sopiviksi. Lisäksi tavoitteena on työstää lapsiperheiden syrjäytymisen ehkäisyyn soveltuvaa toimintamallia, jota voidaan käyttää moniammatillisessa yhteistyössä poikkihallinnollisesti Lahden kaupungissa.

Tutkimusaineistoja kerätään kahdella sosiaalisesti ja fyysisesti erityyppisellä asuinalueella Lahdessa: Liipolan lähiössä ja kaupungin keskustassa. Tietoa on hankittu useilla eri menetelmillä esimerkiksi haastattelemalla, valokuvaamalla ja kyselyillä.
Lapset kertovat, että onnelliseksi heidät tekevät perhe, kaverit, koti, isovanhemmat ja muut sukulaiset. Myös lemmikkieläimet, ruoka ja koulu ovat tärkeitä lapsen elämässä. Mielekäs tekeminen, erilaiset harrastukset ja leikkiminen tukevat lapsen toimijuutta ja osallisuutta heidän kasvuympäristöissään.

tarkeat_asiat_Minttu_10jalkapallo_ilo

Liipolan lähiössä asuvat lapset piirsivät ja valokuvaisivat itselleen tärkeitä ja kivoja paikkoja asuinalueellaan. Yleisimmin piirretyt paikat olivat oma koti, koulu ja lähiön asukastila. Myös rakennetut leikkikentät ovat lapsille tärkeitä kohtaamispaikkoja.

Koulu, koti ja leikkikentätLiipola_Liana_8

Odotusten mukaisesti lapset eivät arvosta rivissä olevia kukkaistutuksia tai sileäksi ajettua nurmikkoa pihamaalla, sen sijaan luonnonelementit asuinympäristössä ovat lapsille tärkeitä. Kerrostalojen väleistä löytyvät kivet, puut ja sammaleet tarjoavat lapselle mielenkiintoisen leikkiympäristön. Kuvassa on 4- ja 6-vuotiaiden sisarusten valokuvaama lempipaikka, jota he kutsuvat mörkökiveksi. ”Se on meidän takapihalla. Me yleensä leikitään Viivin kans mörkökiven tykönä.”

morkokivi muokattuKirjoittaja Kati Honkanen työskentelee suunnittelijana ja tutkijana ASLAKO hankkeessa