Educa-mässan – Inte bara godis och broschyrer utan också samhällelig växelverkan

Bild: Anne Karkulahti

Ett nytt år är alltid en ny chans sägs det. Detta år tog Palmenia svenska chans på att medverka på Educa-mässan. Redan i tidigt skede ifjol bokades ett utrymme från Svenska hörnan där Helsingfors universitet skulle presentera sin verksamhet.

Sedan började planeringen kring mässan. Vem skulle hålla anföranden på scenen och hur skulle vi presentera vår verksamhet? Hurdant material ska vi ta med oss? Vilka affischer, broschyrer, godis och ja… vilken färgs tejp ska vi fästa allt material med? Det dök upp en hel del frågor inför mässan. På torsdagen såg allt sedan färdigt ut inför mässa. Nu var vi redo.

Jag har medverkat på Educa-mässan varje år sedan 2012, då Palmenia har haft en monter tillsammans med Öppna universitet ”på den finska sidan”. Så att le och berätta om Palmenias verksamhet var i sig inget nytt för mig. Däremot var Svenska hörnan en ny bekantskap.Där fanns vi tillsammans med Öppna universitetet.

Jag hade lite stereotypiskt tänkt att ”alla känner alla” och att man ”stöter på bekanta” i hörnan, det vill säga att den finlandssvenska gemenskapen skulle vara packad till en hörna. Visserligen var det roligt att träffa sin gamla klasskompis från gymnasiet som stod och berättade om sin organisations verksamhet i montern bredvid, stöta på kursdeltagare från de utbildningar jag själv koordinerat, lärare som undervisat mig och samarbetspartners från undervisningssektorn.

Jag var ändå överraskad att Svenska hörnan inte alls var så isolerad för svenskspråkiga som jag tänkte. ”Språkduschen” som bl.a. Folktinget, Sydkustens landskapsförbund och Kulturfonden ansvarade för lockade även finskspråkiga till hörnan. I tillägg till godisskålen var flera också intresserade att höra om vår verksamhet. Så hörnan blev mer eller mindre tvåspråkig, som åtminstone jag ser som positiv utveckling. Kanske vi nästa år också får utveckla en språkdusch för vår egen monter.

För att sammanfatta Educa-mässan ser jag den som ett bra forum för samtal mellan universiteten, utbildningsaktörerna och lärare. En av Helsingfors universitets främsta uppgifter är samhällelig växelverkan och egentligen tänker jag att mässor som Educa är en bra arena för denna grunduppgift. Det är ett bra forum att träffa alumner, höra om de utmaningar som existerar i det praktiska arbetet och vice versa berätta om forskningsresultat som stöder arbetet.Då detta sker på ett mera informellt sätt, finns det också en chans för att innehållet blir levande i vardagen.

Tiden visar om den chans vi tog var värd all möda och besvär. Efter två intensiva dagar, får vi packa upp vårt material, lägga till nya prenumeranter på vår e-postlista och fortsätta vardagen och det nya året. Vi ses igen om ett år!

Kaija Junttila arbetar som planerare och utbildare på Palmenia.