Sinä vai te? Puhuttelu meillä ja muualla (Tiedekulma 3.10.)

Keskiviikkona 3.10. klo 9.00–15.00 Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4)

Miten pääministeriä puhutellaan Facebookissa? Entä asukasta vanhainkodin arjessa? Miten teitittelytavat eroavat Suomessa ja Ranskassa? Onko nimien käyttö erilaista Suomessa ja Venäjällä?

Tapahtumassa esitellään pienin tietoiskuin juuri päättymässä olevan tutkimushankkeen tuloksia. Ensimmäisessä osassa saadaan välähdyksiä erilaisista työyhteisöistä, toisessa tarkastellaan puhuttelutapoja ja niiden muutosta erityisesti mediassa ja kolmannessa vertaillaan eri kielten puhuttelukäytänteiden eroja.

Aamulla on mahdollisuus osallistua työpajaan, jossa osallistujat pääsevät havainnoimaan ja kokeilemaan, miltä erilaiset puhuttelutavat tuntuvat. Työpajaan on tarjoilun vuoksi ilmoittauduttava etukäteen. Tapahtuman päättää paneelikeskustelu, jossa kulttuurin, median, tieteen ja virkakielen edustajat pohtivat esimerkiksi sinuttelun ja teitittelyn käyttöä Suomessa.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Lisätietoja:
Hanna Lappalainen (p. 050 318 5250)
hanna.lappalainen@helsinki.fi

Klo 9.00–9.30
Aamupalaa työpajan osallistujille
Klo 9.30–10.30 Kaikille avoin kokemuksellinen työpaja (Lounge, 2. krs)

• Tarjoilun vuoksi työpajaan on ennakkoilmoittautuminen. Ilmoittautuminen päättyi ke 26.9.

Klo 10.45–11.30 Eri alojen ammattilaiset puhutteluvalintojen äärellä (Lounge, 2. krs)
– Ramona Lepik: Helsingin ja Tallinnan satamavirkailijoiden puhuttelukäytänteet
– Marko Marttila: Pappien puhutteluvalinnat hautauskeskusteluissa
– Kaarina Mononen: Etunimipuhuttelu vanhustenhoidossa

Klo 11.30–12.30 Media ja puhuttelutapojen murros (Lounge, 2. krs)
– Maria Fremer: Miten sinuttelu syrjäytti teitittelyn Ruotsissa?
– Pirkko Nuolijärvi: Miten suomalaiset presidentinvaalikeskustelut ovat muuttuneet?
– Eva Havu: Heijastaako media yleistä puhuttelukäytänteiden muutosta Ranskassa?
– Ulla Tuomarla: Some ja vihapuhe

Klo 13.00–13.45 Kielet ja kulttuurit vertailussa (Lounge, 2. krs)
– Ksenia Eskola ja Maria Lind: Suomalaiset puhuttelijoina ja puhuteltavina Venäjällä
– Tuuli Holttinen ja Johanna Isosävi: Tu vai vous – mahdoton tehtävä suomalaisille ranskanpuhujille?
– Ildikó Vecsernyés: Arvoisa pääministeri, turvenuijainsinööri – pääministereiden Juha Sipilä ja Viktor Orbán puhuttelu Facebookissa

Klo 14.00–15.00 Paneelikeskustelu: Saako sinutella vai täytyykö teititellä? (Stage, 1. krs)
Osallistujina erityisasiantuntija Marianne Laaksonen (Kotus), dosentti Hanna Lappalainen (HY), toimittaja ja kirjailija Matti Rönkä (Yle, kuvassa), Atomirotta-yhtyeen räppäri ja muusikko Mikko Sarjanen sekä tapakouluttaja Kaarina Suonperä. Puheenjohtajana toimii professori Pirkko Nuolijärvi (HY).

Paneeli striimataan, ja sen suoratoistoa ja tallennetta voi katsoa Unitubesta.

Johanna Isosävi kirjoittaa blogissaan kuvauksen tapahtumasta.

Katso myös tapahtumasivu Facebookissa.

Kirjamyynti koko päivän:
Tapahtumassa on myynnissä 15 euron tarjoushintaan Saako sinutella vai täytyykö teititellä? Tutkimuksia eurooppalaisten kielten puhuttelukäytännöistä -kirjaa (norm. 39 euroa). Lisätietoja kirjasta.

Kuvia tapahtumasta