Taipein kehittämismallien workshop

taipeiworkshopTaipein alueen workshop sunnuntaina 20.11. kokosi yhteen projektin aineiston keruussa mukana olleen henkilöstön saamaan palautetta tutkimuksen tuloksista ja jakamaan kehittämiskokemuksiaan. Suuri osa kehitystehtäväistä liittyi ulkoiluun ja liikkumiseen. Taipei on tiivis suurkaupunki, jossa päiväkodeilla ei aina ole lainkaan pihaa tai liikuntatiloja. Oli huikeata nähdä, miten monet päiväkodit olivat löytäneet luovia ratkaisuja iloiseen ja monipuoliseen liikkumiseen. Workshopiin osallistuivat muun muassa professori Hui-Chun Lee (Tzu Chi University), Li-Chen Wang (Chang Gung University, professori Doris Cheng (Tung Wah Collegesta Hong Kong) sekä professori Karen Liu (Indiana State University).
Vain esimerkkinä, Varhaiskasvatuksen kehittäminen -kirjassa (2014) kuvatussa Sanminin päiväkodissa ei ole lainkaan omaa pihaa. Nykyään päiväkodissa lähdetään joka aamu retkelle puistoon. Ryhmällä on tapana kerätä päivittäin hymyjä ja uusia kontakteja ja he tervehtivät tuttuja ja tuntemattomia. Mukana retkellä näki, että tuttuja olikin kertynyt valtava määrä. Oli hienoa nähdä, miten matkan varrella ihmiset olivat suorastaan kerääntyneet odottamaan lasten jokapäiväistä ohimarssia, puistossa eläkeläisten kuoro jo odotti lapsia ja kauppiaatkin odottivat lasten ohikulkua. Puistossa meno oli vauhdikasta, mutta matka puistoon ja takaisin eteni hitaasti, sillä joka paikasta löytyi tuttuja ja outoja ilmiöitä.