Tiina Kuutti tekee väitöskirjaa varhaiserityiskasvatuksesta. Hän käyttää aineistoa osallistumisen, vertaisvuorovaikutuksen ja sitoutumisen observointidata osalta. https://uefconnect.uef.fi/henkilo/tiina.kuutti/.
Taina Sainio tutkii lasten stressiä varhaiskasvatuksessa ja käyttää osassa väitöskirjaansa Kehittävän Palautteen aineistoa.
Kyhälä, A-L., (2023). Lasten fyysinen aktiivisuus ja varhaiskasvatuksen mahdollisuudet sen edistämisessä [Children’s physical activity and how early childhood education and care can promote it]. Doctoral dissertation. University of Helsinki, Department of Educational Sciences.. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-9004-8
Outi Arvola(2021). Varhaiskasvatus eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden ja oppimisen mahdollistajana. Väitöskirja. Turun yliopisto. https://www.utupub.fi/handle/10024/152202.
Teemu Nikkola tutkii väitöskirjassaan lapsen luovuuden yhteyksiä lasten taitoihin, oppimisympäristoon ja toimintaan käyttäen Kehittävän Palautteen aineistoa.
Veijalainen, J. Lasten itseäätely lasten kuvaamien hallintakeinojen ja tunneilmaisun näkökulmasta [Viewing children’s self-regulation in the light of their descriptions of coping mechanisms and observed emotional expressions]. Väitöskirja. Helsingin yliopisto, kasvatustieteiden osasto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-6498-8.
Hietanen, J. (2020). Pedagogiikan näyttäytyminen varhaiskasvatuksen
vuoropäiväkodeissa.Mitä vuorohoidossa tapahtuu ilta-aikana? Pro gradu. Helsingin yliopisto; kasvatustieteiden osasto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202006162900.
Lastikka, Anna-Leena. (2019). Culturally and linguistically diverse children’s and families’ experiences of participation and inclusion in Finnish early childhood education and care. Lisensiaatintyö. Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835162.
Sillman, M. (2019). Varhaiskasvatuksen prosessilaadun indikaattorit – Oppimisympäristön arviointilomakkeen kehittäminen ja reliabiliteetti Pro Gradu. Helsingin yliopisto; kasvatustieteiden osasto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201909093420.
Salomaa, P. (2018). Esiopetusikäisen lapsen lukivalmiuden yhteys lapsen muihin taitoihin sekä lapsen arkeen varhaiskasvatuksessa. Helsingin yliopisto. Pro gradu. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201804251800
Terho, Outi. (2015).Mitä teet jos kaveri ei leikikään kanssasi? Lasten ajatuksia toiminnastaan torjuntatilanteessa. Pro gradu. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Hiltunen, E. (2012). ”Sit mä vaan jatkan leikkiä” Tutkimus aikuisten ja lasten välisistä konfliktitilanteista päiväkodeissa ja syistä niiden takana. Pro Gradu. Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.