Päivä 005 18.4.2013

Herätys 08:20 (3 h 40 min)

Lounas 11:40 (mozzarella, salaatti, oliivi, tomaatti, kidneypapu jne.), 2 lasia vettä

0,5 l vettä päivän mittaan

21:00 Kiinalaisessa ravintolassa (kanakeitto, härkää, kanaa, friteerattua katkarapua sekä kasviksia & riisiä), 0,5 l vettä

 

Päivä 004 17.4.2013

Päivityksissäni on ollut taukoa, ties mistäkin päivitysunohduksesta. Päivät ovat kyllä sujuneet sopimieni raamien puitteissa, vedenjuonti on lisääntynyt (vaikka siihen 2 litraan pitääkin kiinnittää tietoisesti huomiota) ja ruokailuni ovat edelleen pysyneet sokerittomina ja viljattomina. Pääasiassa olen syönyt lihaa laajasti katsoen, kasviksia ja juustoa/rasvaista jugurttia. Määrälläkin on kuitenkin väliä, ja mietin tällä hetkellä pitäisikö minun tiputtaa maitotuotteet pääasiallisests ruokavaliostani (voita lukuunottamatta) vai lähteä vielä vahvemmin LCHF -linjalle ja läträtä maitotuotteilla. Noh, paneudun siihen hiukan myöhemmin, ja koitan nyt ottaa vakavissani trackaussopimukseni, syödä paljom kasviksia ja juoda paljon vettä, ja opetella lopettamaan kylläisyys – ajoissa. Paino/yms. mittauskäyrä on kyllä oikeansuuntainen, mutta kaipaisin hiukan jyrkkyyttä siihen, nyt se vaikuttaa lievästi alaspäin pääsuuntaiselta poukkoilulta. Toki, jos katsotaan vain alku- ja loppupistettä on -2.5 kg reilussa kolmessa kuukaudessa ihan ok, mutta en voi kauheasti luottaa siihen tahtiin. Toisaalta, motivoivaa on että jos nykyinen linjani toimiikin, on matkaa jäljellä enää kesän verran!
7:45 herätys (8 h unta tms)
9:00 4kanasii, kirsikkatomaatteja, porkkanaa, kurkkua, juustoa, turkkilaista jugurttia

Päivä 002 8.4.2013

Unta 6h (24:00-06:00)

6:10 3 dl vettä

11:20 Savulohisalaatti (savulohi, salaatti, tomaatti, marinoitu punasipuli, kurkku, parsakaali, kesäkurpitsa), 5 dl vettä

18:10 200g raejuustoa, 100g savukinkkua, 2 tomaattia, 4 dl kuplavettä

20:00 8 dl vettä

23:00 700g liekkisiipiä, 150g kermaviiliä, 80g smetanaa, 1 porkkana, 150g kurkkua, 5 dl vettä

Hereilläoloaika 19h (- 01:00)

Päivä 001 7.4.2013

Unta noin 10,5 h (24:00-10:30)

12:10 Jauhelihakastiketta ja vihanneksia (jauheliha, tomaatti, tomaattimurska, suppilovahvero, salsadippi, smetana sekä porkkana, kukkakaali, kesäkurpitsa), 5 dl vettä

13:10 5dl vettä

17:40 350g liekkisiipiä (chicken wings), 150g kermaviiliä, 1 suuri porkkana, 5 dl vettä

5 dl vettä

22:45 350g liekkisiipiä (chicken wings), 150g kermaviiliä, 1 porkkana, 5 dl vettä

Hereilläoloaika 13 h 30 min

Uusi missiojulistus – 365 päivää

365 päivää on pitkä aika. Kuulemma tavan syntymiseen tarvitaan 30 päivää, mutta minulle ongelmana on ollut että kun jonkinlainen ruokavaliosysteemini loppuu tai taukoutuu esimerkiksi juhlapyhän takia, ei syömiseni pysy kohtuudessa, vaan käytän välipäivää jonkinlaisena tekosyynä totaalisena aivojen narikkaan heittämisenä. Kyse saattaa olla himosta johonkin ruokaan, mutta todennäköisemmin “varastosyömisestä kun kerran tänään saa”. Niinpä pitkäaikainen sitoutuminen tässä asiassa auttaa minut varmaankin pahimpien rotkojen ylitse.

Suurena päätoimintatapanani nyt siis on 365 raportoitua päivää unen, ruoan ja liikunnan osalta, herkutta. Herkuilla tarkoitan oikeastaan kaikkea missä on sokeria ripausta enemmän, esimerkiksi suklaata, karkkeja, jäätelöä, keksejä, leivoksia jne. Sisällytän listaan myös vastaavat suolaiset tuotteet kuten sipsit ja popcornit. Tarkoituksenani ei myöskään ole yrittää ketkuilla ja kiertää herkkurajoitusta jollakin tekosyyllä, eikä toisaalta kuvitella että kaikki hyvänmakuinen ruoka olisi automaattisesti herkku. Valkovehnätuotteet ja runsassokeriset tuotteet ovat oikeastaan automaattisesti herkkuja.

Tämän pitkäaikaistoiminnan ja tavoitteen lisäksi otan käyttöön lyhytaikaisempia haasteita. Saatan vaihdella ruokavaliotani, liikkumistapojani ja muuta tämän projektin aikana, mutta pyrin olemaan tekemättä kovin paljoa radikaaleja suunnanmuutoksia kuten tyylilleni olisi luontaista, vaan mukauttamaan ja modaamaan toimintaani tietämieni tosiseikkojen valossa. Lyhythaasteilla teen sitoutumisia tietyn asian korjaamiseen, ja siten tehokkaampana syyninä kuin yleinen “pyrin toimimaan terveellisesti”-toimintani. Se ei tarkoita että lyhythaaste jäisi ainoaksi keskittymiseni kohteeksi, mutta kylläkin tärkeimmäksi, muutoksenkohteeksi josta en ainakaan tingi.

Tällä hetkellä tiedostamiani ongelmakohtia toiminnassani on useita, mutta päätellen raportoinneistani on veden puute yksi keskeisimmistä ja helpoiten korjattavista. Niinpä ensimmäiseksi “lyhythaasteekseni” otan vedenjuonnin: Vähintään 2l joka päivä, vähintään viikon ajan.

Tämän blogiraportoinnin lisäksi päätin ottaa käyttööni leikkikouluiästä tutun tarralistan – jääkaapin ovessa on nyt 365 ruutua, johon saan tarran jos päivän osalta täyttyy 365raportointi, 365herkuttomuus sekä senhetkinen lyhythaaste. Mietinnän alla on vielä sakkosysteemi: Mitä teen jos epäonnistun haasteessa jonakin päivänä? Noh, tavoitteena on että sellaisia päiviä ei tule yhtäkään, mutta kirjaan nekin tunnollisesti ylös jos näin käy. Pohdinnassa ovat myös välitavoitteet ja palkkioporkkanat: Parantunut jaksaminen ja ulkonäkö toimivat sellaisina varmasti, mutta palkitsemisjärjestelmieni kehitys olisi tärkeää sikäli että olen onnistunut yhdistämään saavutukset ja juhlat hyvin ruokakeskeiseen ja erityisesti sokerikeskeiseen juhlintaan. Sitäpaitsi lisämotivaatio ei ole koskaan pahasta. Jollakin kirjailijalla oli välitavoitteisiinsa yltämisestä fiksuja palkkioita – kunhan vielä muistaisin kenellä ^^

Tässä menossa nyt mitään järkeä…

Olen herkuttelija. Tänä vuonna karkki/herkku/mättöpäiväni ovat olleet rajalliset ja osin jopa suunnitelmallisia, mutta kohtuus ei tunnu asuvan minussa, kun katson tämänpäiväistä syömistäni, kun annoin itselleni herkutella “vain tänään” sen minkä haluan. Niinpä aika on ottaa uudenvuodenlupaus vol 2. käyttöön. 365 karkitonta päivää.

6.4.2013

Unta noin 9 h 45 min (24:00-9:45)

10:15 500ml jäätelöä (eldorado 3 suklaata)

12:00 200g karkkia (Ässä Pikku Hässäkkä), 75g Nacho Cheese Balls – sipsejä, 1 daim (80g), 200g Fazerin pähkinäsuklaata, 1,5 litraa Omenapore -limonadia

15:30 300ml jäätelöä (eldorado 3 suklaata), 1 l vettä

17:30  300ml jäätelöä (eldorado 3 suklaata), 5 dl vettä

18:40  300ml jäätelöä (eldorado 3 suklaata), lasi vettä

4400 kcal, pääasiassa sokeria >.<. Onko tässä nyt mitään järkeä?

hereilläoloaika noin 14h 15 min (-24:00)

5.4.2013

Unta noin 4,5h (1:30-6:00)

 

Päiväunet 6:55-7:45

12:00 Jauhelihawrap (jauheliha, salaatti, porkkana, tomaatti), 1 lasi piimää, 1 lasi maitoa

15:10 ruisvoileipä (2 palaa ruispuikulaa, kinkkua, tomaattia, salaattia, levitettä), lasi vettä

21:30 Jauhelihakastiketta ja vihanneksia (jauheliha, tomaatti, tomaattimurska, suppilovahvero, salsadippi, smetana sekä porkkana, kukkakaali, kesäkurpitsa)

Hereilläoloaika noin 17h 10 min (-24:00)

4.4.2013

Unta noin 7h (23:00-6:00)

12:00 Katkarapusalaattia (katkarapu, leipäjuusto, salaatti, tomaatti, papu, parsakaali, kukkakaali, punajuuri jne.) peruna-purjokeittoa, 2 palaa ruisleipää, 2 lasia vettä

19:00 2 pientä tortillaa (Jauheliha, salsa, kermaviili, salaatti, tomaatti, aurinkokuivattu tomaatti, marinoitu valkosipulinkynsi, herkkusieni, juusto, ananas, kurkku, viinirypäle) 2 lasia vettä

22:00 lasi vettä

Hereilläoloa 19,5 h (–1:30)