Yliopiston etusivulle | Suomeksi | På svenska | In English

Perjantain mietteitä

Takana moninainen viikko, joka pitää sisällään paljon positiivisia kokemuksia. Tuntuu aivan ihanalta saada keskittyä tutkimustyöhön ja valmennuksellisen ohjauksen ja opetuksen saloihin tutustumiseen. Huomenna olen kertomassa kouvolalaisille kollegoilleni valmentamiseen perustuvan  opettamisen palkitsevuudesta. Valmentavan opettajan toimintatavat kumpuavat ratkaisukeskeisestä ajattelusta ja positiivisuudesta, päin vastoin kuin esimerkiksi ongelmalähtöisestä auttamistyössä. Tutkija Harry Lunabban mukaan hyvä suhde opettajan ja oppilaan välillä ehkäisee syrjäytymistä, koska tällöin mahdolliset vaikeudet havaitaan enne kuin niistä tulee ongelmia.

Valmennuksellinen ohjaus

Olen lähdössä valmentamaan kollegoja Rovaniemelle ja Ouluun. Valmennuksellisen ohjauksen ilosanomaa vien riemumielin kaikkialle, missä sitä vaan halutaan kuulla. Valmennuksellisessa ohjauksessa luotetaan oppilaan omaan oivallukseen neuvomiseen sijaan. Ohjaajan ja opettajan tehtävä on saada oppilaan omat ajatukset esiin hyvillä kysymyksillä.

Sosiaalisen median kurssin tiimoilta

Miksi sosiaalinen media on tärkeä? Miksi kaikkien pitäisi olla jo siellä? En tiedä. Arvostan kyllä myös kyseenalaistajia. Ilman heitä toiminnan tarkoitus voisi jäädä hämäräksi.

Vuoden opo 2010 hakusessa

Suomen opinto-ohjaajat (SOPO) ry etsii 19. kerran vuoden opoksi henkilöä, joka on sopiva  kaikkien opinto-ohjaajien keulakuvaksi. Henkilön, joka saa Vuoden opo -arvonimen,  pitää olla  hyvä esimerkki niin oppilaille, opiskelijoille, heidän vanhemmilleen kuin kollegoilleen.  Vaatimuksiin pitäisi lisätä vielä,  että vuoden opoksi valittavan pitää olla kelvollinen myös  sekä työnantajia että työntekijöitä edustavien järjestöjen mielestä. Valinnanhan suorittavat SOPO ry, Tat ja SAK. – Kuriositeettina mainittakoon, että opinto-ohjaajien eettisissä ohjeissa korostetaan ohjauksen riippumattomuutta. Miten tämä toeutuu vuoden opon valinnassa, kun valitsijoina ovat myös sekä työnantajat  että työntekijät.

Saako täydellisellä opolla olla kielteisiä tuntemuksia? Saako opo tunnistaa nitä itsessä ja muissa? Saako opo niistä puhua? Pitääkö vuoden opon olla hallittu ja hyväksytty kaikkien silmissä? Pertti Simulan mukaan tällainen sensuurimentaliteetti saa juuri aikaan sen, että ihmissuhteissa saavat vallan tietoisuudesta tukahdetut tunteet, joita on vaikea käsitellä.

Simulan mukaan mahdottomien odotusten asettaminen voi johtaa epäonnistumiseen pelkoon. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, että opettajat asettavat itselleen ankarat ja rajattomat vaatimukset siitä, mihin heidän tulisi kyetä, revetä ja riittää.  Pitäisikö vuoden opon olla joka tilanteessa iloinen, kaikkien kaveri, sanavalmis, innostava ja tiedon välittäjä. Pitäisikö hänellä olla kaikkien oppilaiden ja vanhempien kanssa  lämpimät ja luottamukselliset välit? Tällaisten neuroottisten odotusten seuraukset voivat olla tuhoisat ja voivat johtaa niiden kohteeksi joutuneen henkilön uupumiseen.

Miksi arvonimen muuten pitää olla Vuoden opo? Eihän valita vuoden reksiä tai äikän maikkaa vaan rehtoria ja äidinkielen opettajaa. Mikä vikaa vuoden opinto-ohjaaja -arvonimessä 0n?

Marraskuun harmaudessa

Kun ulkona on synkkää ja auringotonta, työnteko tietokoneen ääressä sujuu. Se on tämän Etelä-Suomen alkutalven hyviä puolia. Niinpä iloitsen tänään siitä.

Työviikon päätteeksi

Teen tiliä töistäni ennen kuin  jätän armaan työpaikkani pariksi päiväksi. Viikon aikana olen jakanut peruskoululaisille ja vanhemmille informaatiota valinnaisaineiden valinnoista, käynyt  lukiolaisten kanssa keskustelua ylioppilaskirjoituksista ja ohjannut heitä tulevaisuuden suunnittelussa. Opetusharjoittelijoiden kanssa aloitimme Koulu yhteisönä -sessiot harjoittelamalla uuden ryhmän kohtaamista.

Mikään työviikko ei olisi mitään ilman muutaman työryhmän kokoontumista.  Tieto- ja viestintätekniikan koulukäyttön kehittämiseen ja koulustpäivien järjestämiseen vierähti työajasta jokunen tunti.

Onneksi aikaa jäi myös liikuntaan, teatteriin, sisareni tapaamiseen ja tutkimuksen tekemiseen. Ilman näitä voimaannuttavia sivujuonteita työviikosta olisi muodostunut näännyttävä.

Joskus töitä on enemmän, joskus vähemmän. Täytyy vain uskaltaa heittäytyä mukaan flowiin,  silloin kun se kuljettaa.

Opetushallitus venyttää yhteishakua

Tänään OPH ilmoitti sähköpostin välityksellä muuttaneensa toisen asteen yhteishakuaikataulua kevään 2010 valintojen osalta. Toisin sanoen OPH on myöhentänyt tulosten julkistamista. Valintojen tulokset julkistetaan 16.6.  eikä 11.16. Hakijan on ilmoitettava opiskelijapaikan vastaanottamisesta koulutuksen järjestäjälle 30.6.2010 mennessä. Aikataulua on siis venytetty aiemmin ilmoitetusta yhdellä työviikolla. Miksi?

Sähköisen hakujärjestelmän piti helpottaa ja nopeutta hakuprosessia, joka pitää sisällään myös valintatietojen valmistumisen. Mutta onkin käynyt päinvastoin. Milloinkahan lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten rehtorit sekä opinto-ohjaajat ehtivät pitää kesälomaansa? Ehkä heinäkuussa parin viikon verran, sillä elokuun alussa heitä tarvitaan uuden lukuvuoden valmistelutehtävissä.  Pikkujuttuhan tuo loman menetys ja pätkiintyminen on – ainakin OPH:n mielestä.