Pelto kaupunkiin!

Kesällä 2014 saatat bongata liikenteen seasta peräkärryyn kylvetyn ruispellon. Mitä oikein on tekeillä? Opiskelijajärjestö Sampsan puheenjohtaja Touko Laukkanen kertoo.

1. Mistä tässä projektissa on kyse?

Sampsa ja Fazer ryhtyvät pienimuotoiseen yhteistyöhön viljelemällä yhdessä ruista Helsingissä pienellä koelohkolla. Ruispelto Helsinkiin –hankkeen tarkoituksena on tuoda rukiin viljely lähemmäs kuluttajia mm. osoittamalla, kuinka monta ruisleipää saa leivottua viljasta, joka on puitu aarin kokoisesta pellosta.

Kotimainen ruis ei tällä hetkellä riitä kattamaan leipomoiden tarvetta mm. siitä syystä, että nykyiset ruislajikkeet eivät kestä riittävän hyvin vaihtelevia sääoloja sekä pitkää talvehtimista.  Projektin toisena tavoitteena onkin kertoa kuluttajille, miksi niinkin supisuomalainen tuote kuin ruisleipä ei ole 100 %:sti suomalaista ja mitä Fazer tekee, jotta tilanne parantuisi.

2. Mikä on kohderyhmänne ja miten keksitte idean?

Kohderyhmänä ovat kaikki Suomessa asuvat ruisleivän syöjät, mutta erityisesti ne kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneita ruoan alkuperästä ja arvostavat kotimaista ruokaa. Idea projektiin tuli Fazerin markkinointiosastolta, Sampsa hoitaa käytännön viljelytoimet.

3. Minne kannattaa tulla ja milloin, jotta näkee ruispellon kylvön?

060Ruispeltoja kylvetään kaksi kappaletta, toinen on liikuteltava ja toinen pysyvästi Viikissä. Liikkuva ruispelto kylvetään traktorin peräkärryyn, ja sen voi nähdä Helsingin liikenteen seassa ensimmäisen kerran 20.9. Toinen pelto tulee Viikkiin Gardenian kulmalle (Viikintien varteen).

Molemmat pellot on jo kylvetty, mutta järjestämme kylvönäytöksen sunnuntaina 15.9 klo 11 Päivä Maalla -tapahtuman yhteydessä. Paikalle voi tulla katsomaan kuinka ruis kylvetään nykyaikaisilla koneilla tai ihmettelemään kuinka ruis on lähtenyt kasvuun. Tapahtumaan ovat kaikki tervetulleita. Päivä Maalla -tapahtuma on Sampsan, Gardenian ja Malmin seurakunnan yhteinen tapahtuma Viikin koe- ja tutkimustilan ja Gardenian alueella, sekä Viikin kirkossa.

4. Kuinka pitkästä yhteistyöstä on kyse Fazerin kanssa? Millaisia hyötyjä Sampsa saa yhteistyöstä, entä Fazer?

Tämä projekti kestää vuoden verran eli päättyy rukiin korjuuseen elokuussa 2014. Jatkosta ei ole vielä tietoa. Sampsa saa medianäkyvyyttä ja Fazer saa ammattimaiset rukiinviljelijät hoitamaan peltoa.

5. Mitä neuvoja haluat antaa opintojaan aloittaville fukseille?

Ole avoin uusille asioille ja ajatuksille, ole aktiivinen ja kaikessa mukana. Eniten yliopistoajasta saa irti kun viettää myös vapaa-aikaa ja tutustuu ihmisiin. Sampsan tutustuu ihmisiin helposti. Kahvipöydässä syntyy monesti hyviä keskusteluita maatalouteen liittyvistä asioista, mutta myös muista asioista.  Omakohtainen havaintoni on, että luennoilla opittu on vain puolet siitä mitä voit oppia koko yliopistoaikanasi.

6. Miksi maatalous on tärkeä ala?

Kaikki me syömme joka päivä, ilman ruokaa emme tulisi toimeen. Maatalous on elinehto kaikelle. Vaikka ruoka olisi tuotu ulkomailta, niin silti tarvitaan maataloutta. Itse suosin suomalaista ja Suomessa tuotettua ruokaa, tuohan se työtä ja toimeentuloa Suomeen. Suomalaista ruokaa suosimalla myös veroeurot jäävät todennäköisemmin Suomeen.

Lisätietoja projektin etenemisestä: www.oululainen.fi