Farmari-maatalousnäyttelyn tunnelmia

Kirjoittanut Sini Kuiri

Maatalousylioppilaiden yhdistys Sampsa ry kävi markkinoimassa maatalous-metsätieteellistä tiedekuntaa Farmari-maatalousnäyttelyssä 2.-4. heinäkuuta. Tällä kertaa Joensuussa pidetyn näyttelyn tarjontaan kuuluivat muun muassa biotalous, kotieläimet, metsä ja ruoka, minkä vuoksi myös tiedekuntamme esittelyllä oli ehdottomasti paikkansa tapahtumassa. Sää suosi näyttelyvieraita ja yhtenä päivänä hellerajakin rikkoutui. Kävijöitä kolmipäiväisessä tapahtumassa oli yhteensä 73 000.

Farmarikuva

Osastollamme vieraili opinnoista kiinnostuneita ihmisiä, ja erityisesti maisterivaiheen opinnot ja erillisvalinta herättivät kysymyksiä. Lisäksi tapasimme entisiä ja nykyisiä viikkiläisiä, joitakin sidosryhmien edustajia ja yleisesti maatalousasioista kiinnostuneita näyttelyvieraita. Sampsan kuulumiset olivat kysyttyjä ja monet innostuivat myös muistelemaan omia opiskeluaikojaan. Useaan kertaan tuli kuultua, kuinka Viikkiin opiskelemaan tuleminen on ollut elämän paras päätös. Myös agronomikoulutuksen erinomaisuutta kehuttiin ja sen vakuutettiin valmistavan hyvin monipuolisiin työtehtäviin. Tällaiset puheet ovat opiskelijalle aina mukavaa kuultavaa.

Tiedekunnan esittelyn lisäksi myös näyttelyosaston suunnittelu, rakennus ja purkaminen hoidettiin sampsalaisten voimin. Messupäivät olivat pitkiä ja hieman raskaitakin, mutta keskustelut ihmisten kanssa olivat erittäin antoisia. Esittelijöillä jäi myös aikaa tutustua tapahtuman muuhun tarjontaan, jota todellakin riitti laajalla näyttelyalueella. Sampsalaisten ohjelma jatkui viimeisen näyttelypäivän jälkeen vielä perinteikkäällä kesätapaamisella.

Seuraavan kerran Farmari järjestetään Seinäjoella vuonna 2017. Toivottavasti tiedekunta on siellä esillä entistäkin vahvemmalla panoksella.