Se on sitten toisto!

Suomen kieli sanoo tervetuloa etenee. Hankkeen S2-opiskelijat ovat parhaillaan tahoillaan harjoittelussa, mutta kabinettivoimat (ml. osa opiskelijoista) jyystävät menetelmän yksityiskohtia paikalleen. Yksi verrattain relevantti yksityiskohta on menetelmämme nimi. “Energiapatukoiden”, “Peruskauran” yms. metaforiikan jälkeen voittaja on löytynyt. Menetelmämme on nyt nimeltään Toisto.

Toistostahan tässä on paljon kyse. Kehittelemissämme opetustuokioissa otetaan arjessa jatkuvasti toistuvia, kielenpuhujalle itsestäänselviä fraaseja haltuun. Näitä fraaseja rekvisiitan kanssa harjoitellessa saadaan ikään kuin muutama, käyttökelpoinen tarttumakohta kielen verkkoon. Myöhempi kielenoppiminen sitten alkaa paljastaa lankoja, jotka sitovat nämä tarttumakohdat toisiinsa. Olennaista on, että oppija on saanut konkreettisia ilmaisukeinoja, jolla kieltä pääsee käyttämään vaikkei sitä systemaattisesti hallitsekaan. Nykyaikainen kielenoppimisen ja -opetuksen tutkimus kun lähtee siitä, että juuri autenttinen kielenkäyttö on sujuvalle kielitaidolle välttämätöntä.

No, tämä tiedepuheesta toistaiseksi. Hieman uutisia. Yksi hankkeemme tärkeistä tehtävistä on kouluttaa vapaaehtoisia kielenopettajia. Yksi sessio onkin pidetty Metropolian opiskelijoille. Marraskuussa tuleekin hieman isompi vaihde silmään, kun Maria Kela ja opiskelijat kouluttavat vapaaehtoisia Helsingin yliopiston Tiedekulmassa. Tarkempia tietoja lähipäivinä! Tekemisistämme on tullut siten julkisia, että Helsingin yliopisto julkaisi meistä uutisen. Ja sikäli iloisen uutisen, että siitä selviää, miten HY on muutenkin paremman maailman asialla. Opettajankoulutuslaitos puskee pakolaiskoulu-tittelin alla laajempaa vapaaehtoisprojektia pakolaisten auttamiseksi. Tässä meidän S2-porukkamme on ylpeästi mukana.

Ylpeitä saa olla myös yhteistyökumppaneistamme. Ilman WordDiven apua ei Toisto päätyisi koskaan netitse saataville. Opettajat ilman rajoja lähtivät heti mukaan vapaaehtoisten kielioppaiden kouluttamiseen. Paitsi hyvää tahtoa myös hyvää tekemistä on liikkeellä. Tähän on mukava palata pian!

About Tapani Möttönen

Suomen kielen yliopisto-opettaja (S2, kirjoitusviestintä, tieteellinen kirjoittaminen), tutkija.
This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.