Ludovic Chastenetin gradu tarkistettu!

Ludovic, maisteriopiskelija Ranskan kansallisesta yhdyskuntatekniikan koulussa (ENTPE) sekä Lyonin yliopistosta, liittyi Digital Geography Lab tutkimusryhmäämme viideksi kuukaudeksi suorittamaan tutkintonsa loppuprojektin Helsingissä.

Ludovic suoriutui kunnialla gradunsa tarkastuksesta Lyonissa 14. syyskuuta 2017. Hänen työnsä otsikko oli Pyöräily osana kestävää julkista liikennettä Helsingissä: Sään vaikutuksen arviointi pyöräilyaktiivisuuteen. Hänen työnsä pyrki empiirisesti arvioimaan miten sää vaikuttaa pyöräilyyn tapaustutkimuksena Helsinki yhden vuoden tarkastelujakson ajalta. Ilmatieteenlaitoksen tarkkojen sääaineistojen lisäksi työssä käytettiin aineistoa sekä Helsingin automaattisista pyörälaskureista että kaupunkipyöräjärjestelmästä. Ludovic osoitti i) miten sään vaikutus vaihtelee ajanjaksosta riippuen, ii) miten sään eri ominaisuudet vaikuttavat pyöräilyyn ja iii) vertaili molempien pyöräilyaineistolähteiden vahvuuksia ja heikkouksia sään vaikutuksen tarkasteluun.

Tulokset osoittavat, että sääolosuhteet vaikuttavat pyöräilyyn enemmän viikonloppuisin kuin arkena kun taas pienin vaikutus on ruuhkahuippujen aikaan (työmatkapyöräily). Merkittävin vaikutus sääominaisuuksista on ilman lämpötilalla, mutta myös muut ominaisuudet (esim. tuuli, sademäärä, ilman kosteus ja lumi) vaikuttavat pyörän käyttöön. Tilastollisen tarkastelun perusteella saadut tulokset olivat samankaltaisia huolimatta automaattisten laskureiden ja kaupunkipyörien avulla saatujen aineistojen erilaisuudesta sijainnin (esim. laskurien paikat vs kaupunkipyöräasemat), käyttäjien (omat pyörät vs osa julkista liikennettä) ja ajanjakson (koko vuosi vs kesäkausi) suhteen.

Yhteenvetona sanottakoon, että Ludovicin työ osoittaa selkeästi, että sääolosuhteilla on vaikutusta pyörän käytössä mikä on erinomainen alku jatkoa varten sään vaikutuksen huomioimiseksi suunnittelussa ja kaupunkien pyöräilyn kehittämisessä Suomessa. Lisäksi, työ paljasti useita lupaavia tutkimussuuntia ja tapoja kehittää menetelmiä aiempaa tarkempien arvioiden saamisessa sään vaikutuksesta pyöräilyyn.

Ludovicin gradu on saatavilla täällä!