Pyöräilyn nopeuksia ja matka-aikoja käsittelevä gradu valmis!

AINOKAISA TARNASEN PRO GRADU –TUTKIELMA Pyöräilyn nopeuksien ja matka-aikojen paikkatietopohjainen mallinnus pääkaupunkiseudulla on valmis ja tarkastettu. Työssä kehitettiin matka-aikamalli pyöräilyn matka-aikojen laskentaan pääkaupunkiseudulla ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta pyöräilyyn ja pyöräilynopeuksiin sekä nopeuksien alueellisia eroja. Lisäksi tarkasteltiin kuinka realistista pyöräilyn matka-aikojen mallinnus aiemmin käytetyllä vakionopeuden oletuksella on seudullisessa mittakaavassa. Nopeustarkastelujen lähtöaineistona käytettiin vapaaehtoisten eri urheilusovelluksilla keräämää GPS-dataa pyöräilystään ja pyöräilyverkostona Helsingin seudun liikenteen pyöräilyn ja kävelyn reittioppaan verkostoa.

Työn tulokset osoittavat, että korkeusvaihteluilla, liikennevaloilla ja muilla risteyksillä on vaikutusta pääkaupunkiseudun pyöräilynopeuksiin yksilötasolla, muttei seudullisessa mittakaavassa. Yleisesti liikennevaloristeysten hidastava vaikutus on muita ympäristötekijöitä suurempi, mutta jyrkillä ylämäillä on voimakkain hidastava vaikutus reittikohtaisiin keskinopeuksiin. Pyöräilynopeuksissa on havaittavissa pyöräilijäkohtaisia eroja ja esimerkiksi useammin pyöräilevien keskinopeudet ovat harvemmin pyöräileviä suurempia. Alueellisen tarkastelun perusteella pyöräilynopeudet ovat osissa Helsingin keskustaa 0,8 kertaa alueen muita nopeuksia hitaampia.

Työssä kehitettiin eri pyöräilyaktiivisuuksiin pohjautuviin vakionopeuksiin perustuva sekä Helsingin keskustan hitaammat nopeudet huomioiva matka-aikamalli. Tulosten perusteella vakionopeutta voidaan pitää pätevänä oletuksena pyöräilyn matka-aikojen vertailukelpoiseen mallintamiseen pääkaupunkiseudulla, mutta pyöräilynopeuksien henkilökohtaiset ja alueelliset erot tulee ottaa huomioon. Pyöräilyn matka-aikamallista saatavat tulokset voidaan yhdistää pääkaupunkiseudun matka-aikamatriisiin, jolloin joukkoliikenteen, autoilun ja kävelyn rinnalle saadaan myös pyöräilyn matka-ajat pääkaupunkiseudun tilastoruutujen välillä.

Linkki työhön:

Lisää tietoa muusta käynnissä olevasta pyöräilytutkimuksesta löytyy Digital Geography Labin nettisivuilta https://www.helsinki.fi/en/researchgroups/digital-geography-lab/biking-as-part-of-sustainable-urban-mobility-2017-2018