MetropAccess-Digiroad 2015

—————————————————————————————————–
AINEISTON KUVAUS
—————————————————————————————————–

MetropAccess-Digiroad 2015 on pääkaupunkiseudun tieverkkoaineisto,
jossa nopeusrajoituksiin perustuvia ajoaikoja on muokattu kehittämällämme menetelmällä vastaamaan paremmin  pääkaupunkiseudun realistisia henkilöautojen ajoaikoja eri tieosuuksilla. MetropAccess-Digiroad 2015 aineisto on taustalla Pääkaupunkiseudun Matka-aikamatriisi 2015 aineiston laskennoissa. MetropAccess-Digiroad 2015 pohjautuu seuraaviin lähtöaineistoihin:

  1. Digiroad K -aineistot ’01_Uusimaa_1′ , ’01_Uusimaa_2′ ja ’20_ita-Uusimaa’ (Liikennevirasto/Digiroad 2015)
  2. Pääkaupunkiseudulla tehdyt kelluvan auton mittaukset (Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ja Helsingin Seudun Liikenne)

Tarkempi kuvaus aineistosta latauspaketin mukana tulevassa metadatatiedostossa, sekä MetropAccess-Digiroad -aineiston etusivulla.

—————————————————————————————————–
AINEISTON LATAUS
—————————————————————————————————–

Lataa MetropAccess-Digiroad aineisto ArcGIS ohjelmiston File Geodatabase -muodossa (171 MB): MetropAccess_Digiroad_2015_GEODATABASE.zip

—————————————————————————————————–
LATAUSPAKETIN SISÄLTÖ
—————————————————————————————————–
MetropAccess-Digiroad 2015 toimitetaan pakattuna zip-tiedostona, jonka sisältö on seuraava:

1. Metadata_MetropAccess_Digiroad_2015.txt – Metadata ja lisenssitiedot.

2. MetropAccess_Digiroad_2015.gdb – ESRI File Geodatabase -formaatissa oleva reitityskelpoinen tieverkkoaineisto. Tarkempi kuvaus geodatabasen sisällöstä latauspaketin mukana tulevassa metadatatiedostossa.

—————————————————————————————————–
AINEISTON OMINAISUUSTIEDOT
—————————————————————————————————–
MetropAccess-Digiroadissa on normaalien Digiroadin tietolajien (sivu 47 –>) lisäksi seuraavat sarakkeet:

Digiroa_aa Tie-elementin läpiajoaika (minuuttia) perustuen nopeusrajoitukseen
Kokopva_aa Tie-elementin läpiajoaika (minuuttia), jossa on huomioitu risteyshidastuvuudet. Koko päivän keskiarvo.
Keskpva_aa Tie-elementin läpiajoaika (minuuttia), jossa on huomioitu risteyshidastuvuudet. Keskipäivä: klo 09:00-14:59.
Ruuhka_aa Tie-elementin läpiajoaika (minuuttia), jossa on huomioitu risteyshidastuvuudet. Ruuhka-aika: klo 07:00-08:59 & 15:00-16:59.
Pituus Tie-elementin pituus metreinä.
KmH Tie-elementillä voimassa oleva nopeusrajoitus.

—————————————————————————————————–
AINEISTON MAANTIETEELLINEN KATTAVUUS
—————————————————————————————————–

NetworkData

—————————————————————————————————–
VIITTEET
—————————————————————————————————–
Menetelmän kuvaus:

Toivonen, T., M. Salonen, H. Tenkanen, P. Saarsalmi, T. Jaakkola & J. Järvi (2014).
Joukkoliikenteellä, autolla ja kävellen: Avoin saavutettavuusaineisto pääkaupunkiseudulla. Terra 126: 3, 127-136.

Jaakkola, T. (2013). Paikkatietopohjainen menetelmä autoilun ajoaikojen ja kokonaismatka-aikojen mallintamiseen – esimerkkinä pääkaupunkiseutu. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto.  Geotieteiden ja maantieteen laitos.

—————————————————————————————————–

LISENSSI
—————————————————————————————————–

MetropAccess-Digiroad, jonka tekijä on MetropAccess-hanke / Accessibility Research Group (Helsingin Yliopisto) on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Lisätietoa lisenssistä: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.fi

Mikäli aineiston pohjalta laaditaan tieteellisiä julkaisuja, toivomme, että tekijät olisivat yhteydessä hankkeen johtajaan.