Videoblogi: Miten Raamattua voi tutkia tieteellisesti?

Huippuyksikön kolmostiimin tohtorikoulutettava Ville Mäkipelto julkaisi henkilökohtaisessa videoblogissaan videon aiheesta: miten Raamattua voi tutkia tieteellisesti? Vlogissaan Mäkipelto kertoo yleistajuisesti esimerkkien kera, mitä eksegetiikka eli varhaisten juutalaisten ja kristillisten tekstien tutkimus on. Hän valottaa myös tavallista työpäiväänsä.

Aiemmin Mäkipelto kertoi haastattelussaan Somempi seurakunta –blogissa, että liian harva tutkija hyödyntää työssään somen tarjoamia mahdollisuuksia.

– Some on myös mainio väylä yhteiskunnalliselle viestinnälle. Liian moni tutkija ylenkatsoo tämän.

Haastattelussa Mäkipelto korostaa, että tutkimuksen esilläpito sosiaalisessa mediassa auttaa suurempaa yleisöä löytämään tutkimustulokset.

– Tutkijoiden kirjoitukset jäävät helposti kirjaston hyllyihin pölyttymään, jos niitä ei mainosta, jaa ja pidä esillä verkossa. Nykyään puhutaan paljon tutkimuksen ”open-acces” -julkaisemisesta: kaikilla pitäisi olla pääsy tutkimustietoon. Valveutunut tutkija osaa myös sanoittaa tutkimuksensa annin ja relevanssin eri sosiaalisten medioiden kielellä. Sillä tavalla, että tavallinen veronmaksaja ymmärtää.

Mäkipelto työskentelee myös osana huippuyksikömme viestintäryhmää ja vastaa erityisesti sosiaalisen median viestinnästä. Voit seurata huippuyksikköä Twitterissä handlella @CSTT_helsinki ja Mäkipeltoa handlella @Viljamitz

One thought on “Videoblogi: Miten Raamattua voi tutkia tieteellisesti?”

Comments are closed.