Tutkimus valottaa sodan ja rauhan kysymyksiä

Huippuyksikössä tehtävä työ oli jälleen keskeisesti esillä Suomen Eksegeettisen Seuran (SES) vuosittain järjestämässä Eksegeettisessä päivässä. Tämän vuotisen päivän teemana oli ”Sota, rauha ja Raamattu”, ja puolet päivän kuudesta esitelmöitsijästä oli huippuyksikön jäseniä. TT Kirsi Valkama avasi päivän puhumalla piirityssodankäynnistä rautakauden Juudassa, ja aamupäivää jatkoi tohtorikoulutettava Hanna Vanonen pyhää sotaa Raamatussa ja Qumranin kääröissä käsitelleellä esitelmällään. Iltapäivällä PhD Jason Silverman käsitteli sodan ja rauhan kysymyksiä persialaisaikana.

Esitelmiä oli kuuntelemassa noin 100 kiinnostunutta. SES:n jäsen- ja myyntisihteeri, huippuyksikön tohtorikoulutettava Marika Pulkkinen kertoo, että päivän avulla tehdään näkyväksi sekä SES:n että yksittäisten tutkijoiden työtä: ”Päivän kautta seuran olemassaolo tehdään tiedetyksi opiskelijoiden keskuudessa ja toisaalta palvellaan niitä seuran jäseniä, jotka asuvat kauempana tai toimivat Helsingin yliopiston ulkopuolella.”

12647476_346159815507797_8096567514873440968_nEksegeettisessä päivässä ihasteltiin myös uunituoretta Raamattu ja magia -kirjaa, joka on SES:n uusin julkaisu. Myös tämän kirjan synnyssä huippuyksikön tutkijoilla on ollut keskeinen rooli. Kirjan toimituskuntaan kuuluivat TT Kirsi Valkama ja dosentti Hanne von Weissenberg, ja kirjoittajista suurin osa on huippuyksikön jäseniä. Kirja esittelee suomenkieliselle yleisölle myös huippuyksikön kansainvälisen henkilökunnan työtä, sillä mukana on PhD Izaak de Hulsterin yhdessä tohtorikoulutettava Sanna Saaren kanssa kirjoittama artikkeli sekä PhD Rick Bonnien artikkeli. Marika Pulkkinen toteaa, että SES:n julkaisusarja on lähes ainoa suomalainen tieteellinen eksegeettisen alan kustantaja, ja niinpä SES:n ja huippuyksikön yhteisötyö on erityisen tärkeää. ”SES hyötyy huippuyksikön työpanoksesta tutkimuksen parissa ja myös huippuyksikkö hyötyy SES:stä julkaisijana”, Pulkkinen summaa.

Eksegeettisen päivän yhteydessä pidettiin myös SES:n vuosikokous. Huippuyksikön jäsenistä SES:n hallituksessa jatkavat vuonna 2016 professori Martti Nissinen, dosentti Hanne von Weissenberg, TT Kirsi Valkama, tohtorikoulutettava Marika Pulkkinen sekä dosentti Jutta Jokiranta, joka valittiin myös seuran uudeksi puheenjohtajaksi.

Teksti: Hanna Vanonen
Kuvat: Jutta Jokiranta