Promootio kokosi huippuyksikköläisiä juhlimaan

Teologisen tiedekunnan tohtoripromootio järjestettiin perjantaina 9.6.2017. Tohtoreiden, kunniatohtoreiden ja 50 vuotta sitten väitelleiden riemutohtoreiden kunniaksi järjestettävä promootio on korkein yliopistollinen juhlatilaisuus. Tänä vuonna promootion juhlallisuutta lisäsivät samaan vuoteen osuneet Suomi 100 -juhlavuosi sekä reformaation 500-vuotismerkkivuosi.

”Promootio oli todella juhlallinen tilaisuus, joka eteni tarkan kaavan mukaan”, kuvailee promovendien joukossa ollut huippuyksikön tutkija Kirsi Valkama. ”Toisaalta se oli myös hyvin kodikas. Tiedekuntamme on pieni, suurin osa promovoiduista oli joko tuttuja tai ainakin heidät tiesi jotain kautta, joten seremoniaa oli kiva seurata.” Valkaman lisäksi huippuksikköläisistä promovoitiin Jessi Orpana, Elina Perttilä, Mika Pajunen, Tuula Tynjä ja Hanna Vanonen – sekä poissaolevina Hanna Tervanotko, Joanna Töyräänvuori ja Elisa Uusimäki. Moni huippuyksikön jäsen osallistui promootioon myös juhlavieraana. ”Oli hauska juhlia ystävien ja kollegojen kanssa oikein pitkän kaavan mukaan”, iloitsee Valkama.

Promootiossa vihittiin myös kuusi kunniatohtoria, joista yksi oli huippuyksikön kanssa läheistä yhteistyötä tekevä professori Christoph Levin. Hänen promootioon liittyvän haastattelunsa voi lukea täältä.

Promootion juhlatunnelmiin pääsee mukaan edelleen, sillä promootioakti kuvattiin yliopiston Unitube-kanavalle.

Teksti: Hanna Vanonen
Kuvat: Jarmo Teinilä / Aija Lehtonen