Pecha Kucha puhujaesittely: Syksy Räsänen – Higgs ja maailmankaikkeuden synty

Teksti: Emilia Kilpua

Miten maailmankaikkeus sai alkunsa, miten se kehittyy ja mikä on sen lopullinen kohtalo? Näitä kysymyksiä kosmologi Syksy Räsänen pohtii työkseen. Hänen tutkimuksen pelikenttänä on siis vaatimattomasti koko maailmankaikkeus. Uransa aikana Syksy on työskennellyt Higgsin kentän, kosmisen mikroaaltotaustan ja kosmisen inflaation parissa, tutkinut kosmisia magneettikenttiä, galaksien muodostaman rakenteen vaikutusta universumin laajenemiseen, sekä tutkaillut ylimääräisiä ulottuvuuksia säieteoriaan pohjautuen. Lista kuulostaa lähes epätodelliselta, mutta tutkimus pohjautuu teoreettisen työhön ja havaintoihin.

Syksy väitteli Helsingin yliopistosta vuonna 2002, jonka jälkeen hän on kiertänyt maailmaa tutkijatohtorina Oxfordin yliopistossa, CERNin hiukkastutkimuskeskuksen teoriayksikössä ja Geneven yliopiston kosmologiaryhmässä. Kesällä 2010 Syksy palasi Helsingin yliopistolle tuuraamaan Kari Enqvistiä yliopistonlehtorina, jossa hän on parhaillaan yliopistotutkijana.

Tällä hetkellä Syksy keskittyy tutkimaan maailmankaikkeuden rakenteita, kuten galakseista muodostuvia rihmastoja, seinämiä ja onkaloita. Erityisesti häntä kiinnostaa miten nämä rakenteet vaikuttavat maailmankaikkeuden laajenemiseen ja valon kulkuun. “Maailmankaikkeus on laajentunut kiihtyvällä tahdilla viimeisten muutamien miljardien vuosien ajan” Syksy kertoo. “Rakenteet voivat mahdollisesti selvittää mistä tämä kiihtyminen johtuu”. Kiihtyvän laajenemisen havaitsi ensimmäistä kertaa kaksi eri tutkijaryhmää vuonna 1998 käyttämällä apunaan kaukaisia tyypin Ia supernovapurkauksia. Kolme tutkijaa jotka työskentelivät näissä tiimeissä saivat löydöstään fysiikan Nobelin palkinnon vuonna 2011. Minkälainen loppu maailmankaikkeuttamme siis odottaa? ”Koska emme ymmärrä laajenemista viimeisten miljardien vuosien ajalta, emme tiedä mitä tulevaisuudessa käy” Syksy selventää.

Galaksirihmastoa Millennium-simulaatiossa, joka on ajettu Max Planck
Instituutin supertietokoneilla Saksassa. http://wwwmpa.mpa-garching.mpg.de/galform/virgo/millennium/

Tutkimustyön ohella Syksy on erittäin ansioitunut tieteen popularisoijana. Hän pitää aktiivisesti yleisöluentoja ja kirjoittaa fysiikasta kansantajuisesti. Tällä hetkellä hänen mietteitään kosmologiasta pääsee lukemaan Kosmokseen kirjoitettua-blogista URSA:n sivuilta. Tavanomaisten popularisointi -aktiviteettien lisäksi Syksy on myös ollut mukana erikoisemmissakin projekteissa. Hän käsikirjoitti yhdessä ohjaaja Davide Giovanzanan kanssa sirkusesityksen maailmankaikkeuden historiasta. Suosittu Tanssiteatteri Hurjaruuth esitti joulun 2013 aikoihin Talvisirkus Kosmoksen, jossa kuljettiin läpi maailmankaikkeuden historia nykypäivästä alkuräjähdykseen.  ”Törmäsimme Daviden kanssa Arkadia-kirjakaupassa. Hän oli tehnyt Kvanttisirkuksen Turussa, ja juttelimme, että kosmologiastakin voisi ammentaa sirkukseen, ja ryhdyimme sitten vain tekemään.” Syksy kertoo. Hän on lisäksi konsultoinut peliyhtiö Remedylle aikamatkailua Quantum Break peliin ja yliopistolla humanistit voivat osallistua Syksyn luennoimalle ”Fysiikkaa runoilijoille”-kurssille. Syksy saikin vuonna 2014 arvostetun J. V. Snellman-palkinnon ansiokkaasta tieteellisen tiedon välittämistyöstään.

Syksy Räsänen ja Talvisirkus Kosmos rakenteilla (Helsingin yliopiston arkisto)

Katso videolta kun Syksy kertoo tarkemmin tutkimuksestaan ja antaa ohjeita nuorille siitä miten tullaan fyysikoksi.

“Kiehtovinta tutkimuksessa on se, että voi toimia luovasti  ja että ei ole mitään ennalta määrättyä polkua jota kulkea.”

Syksy from Emilia Kilpua on Vimeo.

Syksy kertoo Suomen Fyysikkoseuran järjestämässä Pecha Kucha tapahtumassa 29.9 aiheesta Higgs ja maailmankaikkeuden synty. Ilmoittaudu fyysikkoseura