MoodleMootUK 2010

MoodleMootit ovat Moodlea käyttävien opettajien, kehittäjien ja ylläpitäjien yhteisiä konferensseja tai tapaamisia. Brittien MoodleMoot pidettiin tänä vuonna aivan keskellä Lontoota, University College Londonin Senate Housessa. Jyhkeä 1930-luvun art deco -rakennus antoi aimo annoksen arvokkuutta muuten hyvin epämuodolliselle konferenssille.

Viime vuoteen verrattuna konferenssi oli huomattavasti pedagogiapainotteisempi. Noin parista kymmenestä työpajasta hieman yli puolet käsitteli Moodlea opetuskäytössä.

Olennaisimmat Moodlea käsittelevät uutiset olivat, että Moodle 2.0:n beta-versio julkaistaan ennen huhtikuun loppua, ja ensimmäinen 2.0-versio julkaistaan heinäkuussa – varmasti.Tämä tarkoittaa sitä, että tarvittaessa 2.0:sta karsitaan ominaisuuksia, ja siirretään ne 2.1:een, mikäli ne eivät ole muuten julkaisuvalmiita. Seuraavassa 2.1-versiossa on tarkoitus painottaa Moodle-yhteisöltä tulleiden korjausten integrointia osaksi Moodlea. Tämä on hyvä uutinen niille, jotka ovat turhautuneet siihen, että Moodlen bugiraportointiympäristöön lähetetyille korjauksille ei viime aikoina ole tapahtunut mitään.

Olennaisimmat Moodle käsittelevät uutiset olivat, että Moodle 2.0:n beta-versio julkaistaan ennen huhtikuun loppua, ja ensimmäinen 2.0-versio julkaistaan heinäkuussa – varmasti.

MoodleMootista jäi minulle mieleen erityisesti kaksi teemaa: Mahara ja Moodlen tentit. Mootissa oli paljon Mahara-aiheisia esityksiä, joissa mielenkiintoista oli se, että Maharaa painotettiin usein juuri sosiaalisena mediana, eikä niinkään pelkästään portfolio- ja cv-työkaluna. Maharan statuspäivitys-, ystäväverkosto- ja keskusteluryhmäominaisuuksia pidettiin hyvänä vastapainona opettajavetoiselle Moodlelle.

Brittien avoin yliopisto esitteli Moodlen tenttiaktiviteettia kahdessa eri työpajassa. Oli mielenkiintoista nähdä heidän pitkälle räätälöimänsä versio Moodlen tentistä, jossa oli mm. sofistikoitunut automaattinen palautejärjestelmä väärille vastauksille, jota on käytetty matematiikan kursseilla. Osa uusista ominaisuuksista on jo Moodlen 2.0-versiossa, esimerkiksi mahdollisuus hyppiä tenttikysymyksistä toiseen silloinkin kun jokainen kysymys on erillisellä sivulla.

Yleisistunnoissa eräs mielenkiintoisimmista puhujista oli brittien avoimen yliopiston kehitysjohtaja (Strategic Development Manager) Ross Mackenzie, joka esitti katsauksen Moodlen ja the Open Universityn yhteisestä taipaleesta. Huolestuttavaa puheenvuorossa oli ehkä se, että Mackenzien mukaan pahin ongelma tällä hetkellä on Moodle.orgin Moodle-version ja heidän Moodle-versionsa erilaisuus. Heidän Moodlensa pohjautuu tällä hetkellä 1.9-versioon, mutta siinä on suurin osa 2.0:n ominaisuuksista (ja paljon muuta). Ei kuulemma ole itsestään selvää, että he siirtyvät ollenkaan 2.0-versioon. Tämä on sääli, sillä Open University on tärkein voimavara Moodlen kehityksessä heti Moodlen päämajan jälkeen. Ei tosin ole aivan selvää, mitä vaikutuksia sillä olisi Moodlelle, jos Open University lähtisi kulkemaan vielä enemmän omia polkujaan.

Selkeästi paras yleisistunto – joka ei muuten käsitellyt Moodlea ollenkaan! – oli professori Sugata Mitran esitys, jossa hän loi lyhyen katsauksen kokeiluihinsa ja tutkimuksiinsa siitä, miten teknologia mahdollistaa oppimista. Esitys löytyy myös videona MoodleMootin sivuilta. Kannattaa katsoa varsinkin, jos on innostunut hieman anarkistisemmista oppimiskäsityksistä à la Teaching as a Subversive Activity.

Kuva Sugata Mitrasta puhumassa MoodleMootissa
Sugata Mitra MoodleMootissa

Jos haluaa tutustua tarkemmin MoodleMootUK:n esityksiin, kannattaa vilkaista alla olevista linkeistä löytyviä videotallenteita. Ohessa olevan Twitter-haun kautta pääsee myös muihin konferenssista kirjoitettujen raporttien ja blogikirjoitusten ääreen: