Verkko-opetus soveltuu myös lääketieteen koulutukseen

Mitä yhteistä on verkko-opetuksella ja lääketieteellä? Tätä kysyin itsekin aloittaessani aikanaan työni lääkiksen verkko-opetuksen tukihenkilönä. Vaikkei heti uskoisi, verkko-opetuksella on lääkiksessä pitkät perinteet. Vuotuinen Opetusteknologiapalkinto on jaettu lääkikseen neljästi ja kunniamainintoja on myös tullut useampia. Ensimmäinen lääketieteelliseen tiedekuntaan tullut opetusteknologiapalkinto on vuodelta 1996.

Millaista lääkiksen verkko-opetus on tänä päivänä? Vastauksen kysymykseen voi kuulla osallistumalla joka kevät pidettävään IT-Medi-seminaariin.

IT-Medi-seminaarissa lääkiksen opettajat esittelevät erilaisia opetuksessa käyttämiään verkko-opetuksen työvälineitä. Tämän kevään IT-Medi-seminaari järjestettiin Meilahden kampuksella 14.4.2010.

It-Medi-seminaari 14.4.2010

Tänä lukuvuonna suuri osa verkko-opetuksen tukihenkilölle tulleista tuki- ja koulutuspyynnöistä on koskenut Moodle-verkko-oppimisympäristöä. Siten olikin luonnollista, että huhtikuinen IT-Medi-seminaari alkoi lääkiksen Moodle-opettajien paneelikeskustelulla. Paneelissa neljä opettajaa kuvasi kurssiaan lyhyen esityksen kautta ja loppuaika käytettiin kysymyksille ja keskustelulle. Opettajien kurssit vaihtelivat muutaman kymmenen osallistujan kursseista jopa satoja opiskelijoita sisältäviin kursseihin. Moodlen työvälineistä käytössä olivat olleet tenttityökalu, tehtävän palautus, keskustelupalsta sekä chat.

On mahdotonta nimetä mikä yksittäinen tekijä on innostanut lääkiksen opettajat Moodle-käyttäjiksi. Eräänä syynä voidaan pitää OK:n kampuksellamme tarjoamaa koulutusta. Toisaalta yksi onnistunut kokemus innostaa muutkin kollegat kokeilemaan ja mielenkiinto uutta opetusmenetelmää kohtaan herää. Lisäksi TVT-ajokortin siirtyminen Moodle-alustalle takaa opiskelijoille Moodlen perustaidot eikä opettajien tarvitse kantaa huolta opiskelijoiden Moodle-taidoista. Iltapäivän muut aiheet käsittelivät Terkon uutuuksia, TRANSMED-maisteriohjelman mainostusta Googlen ja Facebookin avulla sekä mEducator-EU-projektissa käytettyjä työvälineitä.

Verkko-opetus ja lääketiede käyvät siis hyvin yksiin. Verkko-opetuksen tukihenkilölle tulleiden tukipyyntöjen perusteella uskallan ennustaa seuraavan seminaarin aiheiksi Adobe Connect -etäkokousympäristön käyttöä eri puolille sairaanhoitopiiriä levittäytyneiden tiimien kesken, Second Lifen simulaatioiden käyttöä opetuksen osana sekä Virtuaalipotilaiden käyttöä lähiopetuksen lisänä. Ensi vuonna nähdään osuinko oikeaan.

Published by

Deleted User