Skoluniformer- identiteten på utsidan eller på insidan

Emot:

Skoluniformer tar bort barns grundläggande rättighet att välja sin egen klädsel och att uttrycka sin identitet genom klädsel. Vissa barn vill gå klänning, vissa barn  vill gå i byxor, om skoluniformen tas i bruk i Finland tas deras rätt att välja bort. Barn är individer, och de måste få visa det. I vissa skolor går det så långt att det är inte bara kläderna som bestäms av skolan, barn får inte färga sitt hår, de får inte ta tatueringar eller ens använda örhängen. När barn inte får styla sitt hår hur de vill och måste gå i samma kläder som alla andra leder det till att de känner sig mindre värda och det minskar deras självförtroende. Barn är kreativa, och skoluniformer tar bort deras naturliga kreativitet. Genom sina kläder säger barn ”Detta är jag.”

Vissa barn vill också uttrycka sin religion genom sina kläder. Till exempel  islamska barn vill gå klädda i burka för att visa vilken religion de tillhör. Vissa känner sig inte bekväma att gå klädda lika lätt som många andra. Att tvinga dem att kanske gå i t-skjorta eller kjol som visar alltför mycket av deras kropp för att de ska vara bekväma är inte okej. Vill skolan verkligen tvinga dessa barn att vara obekväma i skolan?

För:

Skoluniformer handlar om att minska gapet mellan barn. Gapet som skapas i och med att alla går klädda i olika kläder, vissa i dyra märkeskläder, vissa i slitna återanvända kläder. Det handlar om att man inte ska definiera sig själv genom sina kläder, utan genom att vara den man är. När alla går klädda i samma kläder går fokuset från klädernas kvalitet till vem personen är på riktigt. Barnen behöver inte oroa sig för att bli mobbade för sina kläder, och de behöver inte fundera på vad de ska sätta på sig på morgonen. De får vara sig själva, utan att behöva fundera på vad de har på sig. De flesta skolor är dessutom sällan så stränga att de förbjuder små accessoarer eller religiösa klädnader. Vissa studier tyder dessutom på att när barnen inte behöver fokusera på sina kläder kan de fokusera mera på sina studier. Om alla går i skoluniform behöver skolan inte heller fundera på problem som klädkoder, som hur kort en kjol får vara eller hur korta shorts de får ha på sig. Dessutom tvingas barnen inte gå i dessa kläder hela livet, bara i skolan, hemma får de gå klädda i vilka kläder de vill.

– Vicke Lundberg

Referenser: