Kyrillikka ja RuSlav HY:n koneissa

Kyrillikka ja venäjän oikoluku Helsingin yliopiston koneissa

Helsingin yliopiston keskitetysti hallituissa Windows 7 -koneissa (esimerkiksi oppimiskeskus Aleksandriassa) on mahdollista kirjoittaa ja oikolukea venäjänkielistä tekstiä Microsoft Office Word -ohjelmalla. Koneisiin on mahdollista asentaa myös RuSlav-näppäinmäärittely alla olevien ohjeiden mukaisesti. (Jos haluat asentaa RuSlavin Windows-kotikoneeseen, katso ohjeet tästä.)

RuSlav Helsingin yliopiston keskitetysti hallituissa Windows 7 -koneissa

Asennus:

• Klikkaa alapalkissa oikealla olevaa nuolta ja sen jälkeen klikkaa Symantec Management Agent -kuvaketta hiiren oikealla painikkeella. Valitse Software Portal.
  • Kirjoita hakukenttään Ruslav.
  • Tilaa asennus koneellesi.
  • Voit jouduttaa asennusta klikkaamalla Update Configuration -painiketta, joka löytyy klikkaamalla hiiren oikealla painikkeella Symantec Management Agent -kuvaketta.
Tarvittaessa tee lisäksi seuraava asennus: Ohjauspaneeli > Alue ja kieli > Näppäimistö ja kielet > Näppäimistöt > Lisää. Tämän jälkeen avaa kohta venäjä ja Näppäimistö ja valitse RuSlav.

Kyrillikka Macintosh-ympäristössä

Yliopisto ei tarjoa Macintosh-tietokoneiden käyttöön liittyvää tukea kyrilliikan osalta, Macintosh-koneiden käyttöön liittyvää yleistä tietoa löytyy seuraavilta sivuilta: