About

Salla-Maaria Laaksonen (Ms)salla-portrait2015-pieni

Researcher, Ph.D Candidate, M.Soc.Sc
Communication Research Centre CRC (www) & Consumer Society Research Centre
Department of Social Research, P.O.Box 54
FI-00014 University of Helsinki, Finland
tel. +358 50 415 6576
salla.laaksonen at helsinki.fi

Twitter, Skype etc. @jahapaula

Research interests:
social media; new media, organizations and organizing; digital public sphere, organizational reputation, narratives, computational social sciences, online research methods

Published articles and books:

  • Marttila, M.; Laaksonen, S-M.; Kekkonen, A.; Tuokko, M. & Nelimarkka, M. (2016). Digitaalinen vaaliteltta: Twitter politiikan areenana eduskuntavaaleissa 2015. Teoksessa Eduskuntavaalitutkimus 2015: Poliittisen osallistumisen eriytyminen. Oikeusministeriön Selvityksiä ja julkaisuja 28/2016. [full book pdf]
  • Laaksonen, S-M. (2016). Casting Roles to Stakeholders –A Narrative Analysis of Reputational Storytelling in the Digital Public Sphere. International Journal of Staretgic Communication. DOI: 10.1080/1553118X.2016.1159564. [full text]
  • Laaksonen, S-M. (2016). Sosiaalinen media – tutkimusaineiston hankala aarrearkku. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti / Journal of Social Medicine 53(2), 145-146. [link]
  • Laaksonen, S-M. & Poutanen, P. (2015). Yhteisöllinen oppiminen in action – Yammer kurssialustana. Joutsenvirta, T. & Myyry, L. (toim.). Sulautuvaa opetusta, käänteistä oppimista. Helsinki: Valtiotieteellisen tiedekunnan opetuksen kehittämispalvelut. ISBN: 978-951-51-1900-1 [pdf]
  • Ravaja, N.; Aula, P.; Falco, A.; Laaksonen, S-M.; Salminen, M. & Ainamo, A. (2015). Online news and corporate reputation: A neurophysiological investigation. Journal of Media Psychology, 27(3): 118-133.
  • Aula, P.; Laaksonen, S-M.; Ravaja, N.; Salminen, M.; Falco, A. (2014). Mediamaine. Mediayrityksen maineen merkitys digitaalisen mediasisällön kuluttamisessa. Projektin loppuraportti. Viestinnän tutkimusraportteja 2/2014. [iBooks] [pdf]
  • Laaksonen, S-M (2014). Tunnepääomalla särkymättömiä sidosryhmäsuhteita. In Luoma-aho. V. (Ed.). Särkymätön viestintä. ProComma Academic 2014.
  • Laaksonen, S-M., & Porttikivi, M. (2014). Constructing local heroes – collaborative narratives of Finnish corporations in Wikipedia. In Fichman, P., & Hara, N. (Eds.). Global Wikipedia: International and Cross-Cultural Issues in Online Collaboration. Scarecrow Press, pp. 119-133.
  • Hakala, S.; Tikka, M.; Silvast, A.; Pedak, M., & Laaksonen, S-M. (2014). Pieni vuoto, iso päästö – Kriisiharjoitus ydinvoimalassa. Etnografinen tutkimus onnettomuusharjoituksen viestinnästä. Työelämän tutkimuspäivien konferenssijulkaisuja 5 / 2014, pp. 35-51.
  • Poutanen, P., Laaksonen, S-M., Parviainen, O. & Tiuraniemi, T. (2014). Vertaisoppiminen – yliopisto-opetuksen tulevaisuuden paradigma? Konferenssijulkaisussa: Sulatuva opetus 2013 -seminaarin verkkojulkaisu, (toim.). Joutsenvirta, T. & Myyry, L. [link]
  • Laaksonen, S-M., Salminen, M., Falco, A., Aula, P. & Ravaja, N. (2013). Use of psychophysiological measurements in communication research: Teachings from two studies of corporate reputation. In ESSACHESS – Journal for Communication Studies. 6, 1, p. 245-255. [link]
  • Porttikivi, M. & Laaksonen, S-M (2013). The Ideal of Neutrality on Wikipedia: Discursive Struggle over Promotion and Critique in Corporate Entries. Paper published in the proceedings of CCI2013 Conference on Corporate Communication, June 4-7 2013, Baruch College, New York. [abst. pdf]
  • Laaksonen, S-M; Matikainen, J. & Tikka, M. (2013) (toim.). Otteita verkosta. Verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino, 380 s. www.otteitaverkosta.fi
  • Laaksonen, S-M. & Matikainen, J. (2013). Tutkimuskohteena vuorovaikutus ja keskustelu verkossa, Julkaisussa: Otteita verkosta. Verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Laaksonen, S-M., Matikainen, J. & Tikka, M. (toim.). Vastapaino.
  • Laaksonen, S-M., Matikainen, J. & Tikka, M. (2013). Tutkimusotteita verkosta. Julkaisussa: Otteita verkosta. Verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Laaksonen, S-M., Matikainen, J. & Tikka, M. (toim.). Vastapaino
  • Parviainen, O.; Poutanen, P.; Laaksonen, S-M.; Rekola, M. (2012). Measuring the effect of social connections on political activity on Facebook. Paper presented at Internet, Politics, Policy 2012: Big Data, Big Challenges? conference by Oxford Internet Institute in Oxford, September 20th 2012. (Conference proceedings)
  • Khaldarova, I.; Laaksonen, S-M. & Matikainen, J. (2012). The use of social media in the Finnish Parliament Elections 2011. Media and Communication Studies Research Reports 3/2012. Communication Research Centre CRC: Helsinki. (pdf)
  • Laaksonen, S-M.; Falco, A.; Salminen, M.; Aula, P.; Ravaja, N.; Ainamo, A., & Neiglick, S. (2012). Digital Reputation. Characterizing and measuring reputation, reputation risk, and emotional responses to reputation in digital publicity. Final Report. Media and Communication Studies Research Reports 2/2012. Communication Research Centre CRC: Helsinki.
  • Laaksonen, S-M. (2012). Aamulehden kantapääkoulu – kun sosiaalinen media rankaisee. Journalismikritiikin vuosikirja 2012, Media & viestintä 35(1), 55-65. (kirjan pdf)
  • Master’s thesis: Laaksonen, S-M. (2008). Narratives of organizational reputation in social media. Available in Finnish: Organisaatiomaineen tarinat sosiaalisen median keskusteluissa. Pro-gradu, Helsingin yliopisto, valtiotieteellinen tiedekunta, viestinnän laitos.
  • Aula, P.; Laaksonen, S-M. & Ainamo, A. (submitted). The risk of looking good: Professional discourses of reputation management and the social media challenge.
  • Salminen, M., Ravaja, N., Falco, A., Laaksonen, S-M., Aula, P., Ainamo, A. (submitted). Brain oscillatory responses evoked by reputation appraisal of companies.
  • Nelimarkka, M.; Laaksonen, S-M.; Matikainen, J. & Khaldarova, I. (submitted). Analysis of MPs presence and popularity in social media during the 2011 elections in Finland.

Conference papers:

  • Nelimarkka, M.; Laaksonen, S-M.; Marttila, M.; Kekkonen, A.; Tuokko, M. & Villi, M. (2015). Online agenda building and normalization in the Finnish 2015 Parliamentary Election. Paper presented in Nordmedia 2015, Copenhagen, August 13-15 2015.
  • Laaksonen, S-M. & Porttikivi, M. (2015). Constituting a partial organization in Facebook through metaconversation. Paper presented at EGOS 2015 Colloquium, Athens, Greece, July 2-4 2015.
  • Pedak, M.; & Laaksonen, S-M.; Hakala, S.; Tikka, M.; Silvast, A. (2014). Small leak or significant release? An ethnographic study of sensemaking in a nuclear power plant emergency exercise. Paper presented at EGOS2014 Colloquium, July 3-5, Rotterdam, the Neatherlands.
  • Falco, A.; Laaksonen, S-M.; Aula, P.; Ravaja, N.; Salminen, M. (2013). Emotional experiences of media reputation as predecessors of media consumption. Paper presented at NordMedia 2013 Conference in Oslo, Norway (8-11 August 2013).
  • Laaksonen, S-M. & Porttikivi, M. (2013). Entries as Boundary Objects: Collaborative Constitution of Finnish Corporations in Wikipedia. Paper presented at EGOS2013, July 4-6, Montréal, Canada.
  • Aula, P.; Falco, A.; Laaksonen, S-M.; Ravaja, N.; Salminen, M. (2013). Effects of emotional reputation: measuring the emotional responses to reputational information online. Paper presented at Reputation Institute 17th International Conference on Corporate Reputation, Brand Identity and Competitiveness, June 5-7, 2013, Barcelona, Spain.
  • Porttikivi, M. & Laaksonen, S-M (2013). The Ideal of Neutrality on Wikipedia: Discursive Struggle over Promotion and Critique in Corporate Entries. Paper published in the proceedings of CCI2013 Conference on Corporate Communication, June 4-7 2013, Baruch College, New York. [abst. pdf]
  • Laaksonen, S-M., & Porttikivi, M. (2012). Collaborative Narratives – representations of Finnish corporations in Wikipedia. Paper presented at ECREA 2012 4th European Communication Conference, Mimar Sinan Fine Arts University, Istanbul, Turkey.
  • Parviainen, O.; Poutanen, P.; Laaksonen, S-M.; Rekola, M. (2012). Measuring the effect of social connections on political activity on Facebook. Paper presented at Internet, Politics, Policy 2012: Big Data, Big Challenges? conference by Oxford Internet Institute in Oxford, September 20th 2012. (Conference proceedings)
  • Laaksonen, S-M. & Neiglick, S. (2011). Creating and destroying b2c stakeholder relationships on Facebook. Paper presented at EUPRERA Congress 2011 – Public Relations in a Time of Turbulence in Leeds Metropolitan University, UK (Sep 7-10 2011). [slides]
  • Laaksonen, S-M.; Falco, A.; Salminen, M.; Aula, P.; Ravaja, N. & Ainamo, A. (2011). Reputation as emotional experiences – the use of psychophysiological measurements in corporate reputation research. Paper presented at NordMedia 2011 Conference in Akureyri, Iceland (August 11th – 13th 2011).
  • Aula, P., & Laaksonen, S-M., & Neiglick, S. (2010). Reputational risks and the rising power of digital publicity. Paper presented at EUPRERA Congress 2010, University of Jyväskylä, Finland
  • Aula, P., Laaksonen, S-M., Neiglick, S., Ravaja, N., Salminen, M., Ainamo, A. & Näsi, M. (2010).Wired reputation: the psychophysiology of interpretations (pdf, 100kB).  Conference paper presented at 14th International Conference on Corporate Reputation, Brand, Identity and Competitiveness, Rio de Jainero, Brazil.
  • Aula, P. & Laaksonen, S-M. Reputational risk in digital publicity (pdf, 36 kB). Paper presented at Viestinnän tutkimuksen päivät, 12.-13.2.2010, University of Tampere, Finland.

Other writings:

Conference Presentations and Academic talks:

  • Maine24: Suomalaisten pörssiyritysten maineen ulottuvuudet anonyymeissä verkkokeskusteluissa ja mainemittauksissa. Presentation in MEVI2016 The Finnish Conference for Media and Communication Research, April 8th – 9th 2016, Arcada, Helsinki. Co-authored with Petro Poutanen.
  • USA somettaa: presidentinvaalit 2016 sosiaalisessa mediassa. A lecture on the series The 2016 presidential elections: a vantage point 
to comprehend U.S. politics and political system 30.3.2016 [slides]
  • Data augmented ethnography: using big data and ethnography to explore candidates’ digital interactions. Presentation in SOMERI Social Media Research Symposium: Successes and failures in studying social media: Issues of methods and ethics, University of Jyväskylä, November 20 2015.
  • Online agenda building and normalization in the Finnish 2015 Parliamentary Election. Paper presented in Nordmedia 2015, Copenhagen, August 13-15 2015. Co-authored with Nelimarkka, M., Marttila, M. Kekkonen, A., Tuokko, M., Villi, M.
  • Constituting a partial organization in Facebook through metaconversation. Paper co-authored with Merja Porttikivi and presented at EGOS 2015 Colloquium, Athens, Greece, July 2-4 2015.
  • Reputational landscape of the media. Word association networks of Finnish media brands. Sino-Finnish Summer School on Social Media Data Analysis. August 11, 2014, University of Tampere, Finland
  • How political supporters network, communicate and disseminate information online? The Case of Finnish Presidential Elections 2012. Sino-Finnish Summer School on Social Media Data Analysis. August 11, 2014, University of Tampere, Finland. Presented with Olli Parviainen and Petro Poutanen.
  • Small leak or significant release? An ethnographic study of sensemaking in a nuclear power plant emergency excercise. EGOS Colloquium, Rotterdam, Neatherlands 4.7.2014. Presented with Maarit Pedak.
  • Emotional experiences of media reputation as predecessors of media consumption. Paper presented at NordMedia 2013 Conference in Oslo, Norway (8-11 August 2013). Co-authored with Falco, A.; Laaksonen, S-M.; Aula, P.; Ravaja, N.; Salminen, M.
  • Entries as Boundary Objects: Collaborative Constitution of Finnish Corporations in Wikipedia. Paper presentation at EGOS2013, July 4-6, Montréal, Canada. Co-authored with Merja Porttikivi (Aalto university).
  • Effects of emotional reputation: measuring the emotional responses to reputational information online. Paper presentation at Reputation Institute 17th International Conference on Corporate Reputation, Brand Identity and Competitiveness, June 5-7, 2013, Barcelona, Spain. Co-authored with Aula, P.; Falco, A.; Ravaja, N.; Salminen, M.
  • Verkkokeskustelut tutkimusaineistona. Presentation at Metodifestivaalit / Method Festival, Jyväskylän yliopisto 21.5.2013 [slides]
  • Tutkimusotteita verkosta. Presentation at SomeTime2013 event. [slides]
  • Reputation as frame: studying corporate associations behind reader expectations in media consumption. Presentation at ECREA 2012 4th European Communication Conference, Mimar Sinan Fine Arts University, Istanbul, Turkey, co-authored with Pekka Aula (HY).
  • Collaborative Narratives – representations of Finnish corporations in Wikipedia. Paper presented at ECREA 2012 4th European Communication Conference, Mimar Sinan Fine Arts University, Istanbul, Turkey. Co-authored with Merja Porttikivi, Aalto University.
  • Analysis of MPs and social media during the 2011 elections in Finland. (co-authored with Matti Nelimarkka, Salla-Maaria Laaksonen, Irina Khaldarova & Janne Matikainen) Presentation at FINCOM2012 – Finnish Conference of Communication Research, Jyväskylä 30.-31.8.2012. [abstract here]
  • Reputation as emotional experiences – the use of psychophysiological measurements in corporate reputation research. Presentation at FINCOM2012 – Finnish Conference of Communication Research, Jyväskylä 30.-31.8.2012. (Study co-authored with Alessio Falco, Mikko Salminen, Pekka Aula, and Niklas Ravaja (CKIR, Aalto). [abstract here]
  • Reputation as emotional experiences – the use of psychophysiological measurements in corporate reputation research (2011). Presentation at NordMedia 2011 Conference in Akureyri, Iceland (August 11th – 13th 2011).
  • Aineeton pääoma vaakalaudalla – maine ja maineriski digitaalisessa julkisuudessa (2011). Presentation at the Final Seminar for the research project DiRe – Digital Reputation 15.6.2011. [slides] – [recording]

Other Talks and Presentations (selected):

  • Tutkimusprosessin
 avaaminen 
yhteiskunnallisena vuorovaikutuksena. Puheenvuoro Avoimen tieteen osaajakoulutuksessa 29.2.2016. [kalvot] [tallenne]
  • Tutkijan näkökulmia aineiston ja tutkimusprosessin avaamiseen. Avauspuheenvuoro Avoimen tieteen osaajakoulutuksessa 26.11.2015.
  • Digivaalit 2015 — Kuka vaikutti julkisuuden agendaan eduskuntavaalien alla? Lahti Science Day, Lahden yliopistokampus, 10.11.2015.
  • Digivaalit 2015. Big data -tutkimus vaalijulkisuuden agendasta. Puheenvuoro ProCom ry:n vaikuttajaviestinnän jaoston tilaisuudessa Vaikuttamisen ja vakuuttamisen uudet ilmiöt #Vaalit 2015 20.5.2015.
  • Environments and Tools for Networking – Social Media. Verkostoitumiskoulutus tutkijoille ja asiantuntijoille, Helsingin yliopiston henkilöstökoulutus 15.4.2015.
  • Irti Moodlesta – verkko-opetuksen avulla ulos ja yhteiskuntaan. Puheenvuoro Avoimen yliopiston opetuksen helmet -seminaarissa 5.6.2014.
  • Sivistystoimi ja maineenhallinta. Palmenian Sivistystoimen huippujohtaja -koulutuksen webinaari 6.3.2014.
  • Wikipedia Hands On – verkkotietosanakirjan päivitystyöpaja tutkijoille. Workshop Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 26.2.2014.
  • Pöhinän alkulähteillä – median ja sosiaalisen median vuorovaikutus presidentinvaaleissa 2012. Puheenvuoro Palmenian mediavaikuttamisen seminaarissa (Sosiaalisen median seminaarisarja) 31.10.2013, yhdessä Olli Parviaisen ja Petro Poutasen kanssa. [slides]
  • Verkkokeskustelut tutkimusaineistona. Presentation at Metodifestivaalit / Method Festival, Jyväskylän yliopisto 21.5.2013 [luentokalvot]
  • Verkkomaineesta kohti sisältöstrategiaa. Puheenvuoro Palmenian sisältöstrategiaseminaarissa (Sosiaalisen median seminaarisarja) 7.2.2013.
  • Oppilaitoksen rajapinnoilla. Verkkoviestinnän hyödyntäminen oppilaitoksen viestinnässä ja maineenhallinnassa. Palmenian TVT koulun johtamisen välineenä -koulutuksen webinaari 23.1.2013.
  • Digitaalinen maine. Puheenvuoro SOSTE ry:n Digitaalisen järjestöviestinnän koulutuksessa 10.12.2012.
  • Maine sosiaalisessa mediassa. Näkyvyyttä, läsnäoloa ja suhdetoimintaa. Luento,COMMA VlI – Viestinnän johtamisen koulutusohjelma 2012-2013, 26.11.2012.
  • Sosiaalinen media kriisiviestinnässä. Puheenvuoro ministeriöiden valmiuspäällikkökokouksessa 14.11.2012.
  • Vuoropuhelua vai tönäisyviestintää? Näkyvyyttä, läsnäoloa ja suhteita sosiaalisessa mediassa kuntatoimijoille. Luento, Kunnan viestintä -koulutusohjelman Verkkoviestinnän teemapäivä, 31.10.2012.
  • Organisaatio tarinankertojana – miten tarinallisuutta voi hyödyntää viestinnässä. Luento, Palmenian kansainvälisen viestinnän koulutus, 29.8.2012.
  • Sosiaalisen median tekstietiketti 2012. Sihteereiden ja toimistotyön koulutusfoorumi 2012, 6.6.2012, FCG Helsinki.
  • Digitaalinen kahvipöytä – eli miten mainetarinat syntyvät sosiaalisessa mediassa? Palmenian huippuseminaari 22.5.2012, Hiihtomuseo, Lahti.
  • Organisaation rajapinnoilla – Sosiaalinen media yrityksen maineen ja mielikuvan rakentamisessa. Presentation at Palmenian Centre for Continuing Education, international organizational communication seminar 22.3.2012
  • Organisaation rajapinnoilla – tarinankerrontaa maineesta sosiaalisessa mediassa. Presentation at Viestinnän aamukahvit seminar in Palmenia Centre for Continuing Education, Lahti 25.11.2011 [slides]
  • Hyvästi pop-up-mainokset! Verkkomarkkinoinnilla mainetta, näkyvyyttä ja suhteita. Kuntamarkkinoinnin koulutustilaisuus, FCG, Helsinki, 24.11.2011.
  • Verkkoluento – Kokemuksia etäkokousjärjestelmien opetuskäytöstä (2011). Presentation at AmiEdu/HY Palmenia distance education workshop 14.11.2011. [slides]

Courses:

  • Tiede sosiaalisessa mediassa (5 op). Tiedeviestinnän harjoituskurssi, tiedeviestinnän opintokokonaisuus, sosiaalitieteiden laitos, Helsingin yliopisto, syksy 2014 ja 2015.
  • M5 Syventävät menetelmät: Käyttäjätutkimus ja haastattelut. Syventävien opintojen kurssin pienryhmä, Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos / viestintä. Tammi-helmikuu 2013/2015; same course in English Jan-Feb 2014/2015.
  • TJ3 Asiantuntijuus ja tiedeviestintä sosiaalisessa mediassa (5 op) Luentokurssi harjoituksineen Helsingin yliopiston avoin yliopisto, syksy 2013, 2014, kevät 2016. [uutinen kurssista]
  • K5 Tieteellinen ajattelu ja työskentely (5 op). Verkkokurssi Helsingin yliopiston avoin yliopisto, syksy 2013, kevät 2014.
  • A9 Ihmiset ja organisaatiot sosiaalisessa mediassa (5 op). Aineopintojen verkkokurssi Helsingin yliopiston Avoin yliopisto, viestintä, kevät 2013, 2014, syksy 2015.
  • A8 Verkkoviestinnän harjoituskurssi (5 op). Aineopintojen kurssi, Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos / viestintä. Syys-lokakuu 2012.
  • M14 Sosiaalisen median artikkelilukupiiri (5 op). Syventävien opintojen kurssi, Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos / viestintä. Maalis-huhtikuu 2012.
  • A9 Sosiaalinen media ja Web 2.0 (5 op). Aineopintojen verkkokurssi Helsingin yliopiston Avoin yliopisto, viestintä. Syksy 2010 ja kesä 2011.

Positions of trust:

  • Vice chair of Division 8: Organization, Communication and Society in Nordmedia.
  • Member of board in MEVI – Media- ja viestintätieteellinen seura ry. (Finnish Association of Media and Communication Studies)
  • Member of the steering group of CRC Communication Research Centre.