Helsingin yliopiston alumniviikot

Helsingin yliopiston Tiedekulmassa (Aleksanterinkatu 7) järjestetään alumniviikkojen aikana kiinnostavia tilaisuuksia. Tässä muutamia poimintoja:

PERJANTAI 1.2.
klo 8.30–10.00 Kaskasin aamukahvit
Tieteen ja median kiihkeä suhde

Millaista on hyvä tiedejournalismi? Miten raflaavia juttuja akateemisen tutkimuksen pohjalta oikein voi tehdä? Tarvitseeko akateeminen maailma valtamediaa? Miten kertoa kiinnostavasti suurelle yleisölle siitä, mitä yliopiston seinien sisäpuolella saadaan aikaan?

Tule Tiedekulmaan perjantaiaamuna vääntämään peistä siitä, miten tieteestä pitäisi puhua mediassa. Mukana keskustelemassa ovat Ilta-Sanomien Vesa Mäkinen, Helsingin yliopiston tiedotuspäällikkö Hannamaija Helander, tietokirjailija, geneetikko ja tiedebloggari Tiina Raevaara, Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja Arto Mustajoki, sosiaalipolitiikan tutkija Nina Kahma sekä myöhemmin varmistuva kokenut tiedetoimittaja.

Keskustelun järjestää uusi journalistinen tuotantoyhtiö Kaskas Media. Lisätiedot: Liisa Mayow, Kaskas Media, liisa.mayow@gmail.com. Tapahtuman Facebook-kutsu.

TIISTAI 5.2.
klo 17.00–19.00 Entä jos tietäisit, mitä työnantaja odottaa sinulta?

Tervetuloa meille töihin, Sinä 21-vuotias tohtori, jolla on asiantuntemuksen lisäksi vähintään 10 vuoden työkokemus! Sinun tulee olla oppimiskykyinen, kiinnostunut ja sitoutunut sekä ennen kaikkea joustava! Tarjoamme Sinulle mahdollisuuden…

Entä jos tietäisit mitä työnantaja odottaa sinulta? Asiasta haastavat Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen jäsenistä mm. oikeustieteen alumni Seppo Riski, maa- ja metsätaloustieteen alumni Jarmo Vaittinen sekä maantieteen alumni Samuli Laita. Osallistu – tapaat mahdollisesti tulevan työnantajasi / työntekijäsi. Tilaisuus videoidaan ja tallennetaan yliopiston Think Wall-sivulle.

MAANANTAI 11.2.

klo 18.30–19.30
Entä jos saisit tietää, miten kirjat syntyvät?

Alumniyhdistyksen kirjallisuuspiiri jatkaa Runeberg-salissa klo 17 alkanutta keskustelua Helena Anhavan, Sinikka Nopolan ja Tuula-Liina Variksen johdolla Tiedekulmassa. Tervetuloa nauttimaan kirjoista, keskustelusta ja hyvästä seurasta!

TIISTAI 12.2.
klo 16.00–17.30 Entä jos kunto-ohjelmamme perustuisikin geeneihimme?

Geenitutkimus ja geeniperimän kartoitus etenevät huikeaa vauhtia. Tulevaisuudessa pääsemme pohtimaan, miten geenitutkimuksen avulla personoitu lääketiede vaikuttaa terveysliikuntaan ja huippu-urheiluun – pitäisikö meidän optimoida liikuntatottumuksiamme tai huippu-urheilijoiden suorituksia genetiikkaan perustaen? Lisääkö geeniperimän tunteminen vastuutamme hyvinvoinnistamme ja olisiko kaikkien liikuttava geeniperimätietonsa mukaisesti?

Ajankohtaisesta aiheesta keskustelevat Helsingin yliopiston lääketieteellisen genetiikan kliininen opettaja Irma Järvelä, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Helena Kääriäinen ja UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari. Keskustelua vetää Yliopisto-lehden toimittaja Mikko Pelttari. Tervetuloa kuulemaan, milloin henkilökohtainen liikuntareseptisi on noudettavissa! Tilaisuus videoidaan ja tallennetaan yliopiston Think Wall-sivulle.

Alumniviikkojen koko ohjelma ja lisätietoja täältä.

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.