Kertomuksia maailmalta– ihmisiä valtioiden, yhteiskuntien ja palvelujärjestelmien rajoilla

Koordinaattorit:

VTT, Tutkija Marja Katisko, Diakonia-ammattikorkeakoulu
marja.katisko@diak.fi
VTT, Yliopettaja Elsa Keskitalo, Diakonia-ammattikorkeakoulu
elsa.keskitalo@diak.fi

Abstraktit

Torstai 22.10. klo 15.00-17.30 Unioninkatu 40 sali 18
15.00 Työryhmän avaus Marja Katisko & Elsa Keskitalo
15.00-15.30 Risto Eräsaari: Mikä (kertomus) on muutoksen käyttöaine?
15.30-16.00 Pirkko-Liisa Ahponen: Kansalaisuuden paikalliset ja globaalit rajat
16.00-16.30 Satu Ranta-Tyrkkö: Rautaa rajalle, mitä tilalle?
16.30-17.00 Heikki Parviainen: Suomen sosiaali- ja terveysalan järjestöt ja globalisaatio
17.00-17.30 Keskustelua, yhteenvetoa
Perjantai 23.10. klo 9.00-12.00 Unioninkatu 40 sali 18
9.00-9.30 Marja Katisko: Tuntemattomat – Tutkimus paperittomista ja sosiaaliturvan ulkopuolella olevista ulkomaalaisista
9.30-10.00 Eveliina Heino: Venäläistaustaiset perheet peruspalveluiden käyttäjinä Suomessa
10.00-10.30 Marjaana Kirjavainen: Henkilökohtaistaminen Ison-Britannian sosiaalihuollossa vuosien 2007-2014 – systemaattinen kirjallisuuskatsaus
10.30-11.00 Larissa Franz-Koivisto & Mirkka Vuorento: Vammaisen lapsen ja hänen perheensä kotoutumisen tukeminen kunnissa ja järjestöissä
11.00-11.30 Annika Lillrank: Kahden somalinaisen kertomukset vuorovaikutuksesta ja tulkkipalvelusta suomalaisessa äitiyshuollossa
11.30-12.00 Loppukeskustelu, yhteenveto

Työryhmässä tarkastelemme globalisaatiota laajasti globaalina kehityspolitiikkana että paikallisena sosiaalipolitiikkana ja palvelujärjestelmien tasolla. Globalisaatio on moniulotteinen käsite, joka voidaan määritellä kansainvälistymiseksi tai maapalloistumiseksi. Globalisaatiota tarkastellaan taloudellisena ilmiönä tai se voidaan ymmärtää kulttuurin, informaation, politiikan, ympäristön ja hallinnon tasolla. Asiayhteydestä riippuen globalisaatio on siis joko ihmisten ja markkinoiden liikkumista tai jopa globaalia hallintoa. Joissakin määrittelyissä globalisaatiotermi korostaa kansallisvaltioiden rajojen hämärtymistä ja etenemistä kohti tietynlaista maailmankansalaisuutta.

Globalisoitumisella ja kansainvälistymisellä on mittavat vaikutukset sosiaalipoliittisiin toimintaympäristöihin ja palvelujärjestelmiin. Ihmisten liikkumista yli valtakunnan rajojen voidaan tarkastella politiikan ja lain abstrakteilla käsitteillä. Rajojen yli liikkumista säädellään luokittelemalla ihmisiä etnisen taustan ja yhteiskuntaluokan mukaan. Matkaajien luokittelu alkaa jo ennen kuin he pääsevät rajalle. Globalisaation vaikutuksia voi tarkastella hyvin laajasti esimerkiksi: maailmanyhteiskunnan tasolla, etelä-pohjoinen tasolla, Euroopan Unionin tasolla, kansallisvaltioiden tasolla, palvelujärjestelmien tasolla. Kun ihmiset ja heidän lähiyhteisönsä muuttavat globaalisti paikasta toiseen, he tuovat ja vievät mukanaan työvoimansa, perheensä, kulttuurinsa, taustansa sekä elämäntarinansa.

Paikallisen tason lisäksi suomalaisessa poliittisessa ja viranomaispäätöksenteossa ja toiminnassa on otettava entistä voimakkaammin osaa keskusteluun ihmisten ja yhteisöjen hyvinvoinnista ja eriarvoistumisesta globaalisti. Euroopan Unionin kansalaisten vapaa liikkuvuus ja Afrikasta tuleva pakolais- ja siirtolaisvirta ovat esimerkkejä väestön globaalista liikkumisesta, jonka vaikutukset näkyvät paikallisesti kuntien palvelujärjestelmissä. EU:n jäsenyys tuo jäsenvaltioilleen moraalisia vastuita, mutta kansallisvaltioilla ei ole rakenteita joilla vastuuseen vastataan.

Yhteiskuntatieteelliset ja sosiaalipoliittiset teoriat ja käsitteellistäminen ovat rakentuneet eri yhteiskunnissa eri tavalla. Nyt on aika keskustella globaaleista yhteiskuntatieteellisistä ja sosiaalipoliittisista teorioista ja käsitteitä.  Tervetuloa esittämään työryhmään alustuksesi, jonka avulla voimme käsitteellistää ja jäsentää globaalia maailmaa sekä globalisaation merkitystä yhteisöllisyyteen. Teoreettisten jäsennyksien lisäksi tervetulleita ovat esitykset joissa tutkitaan ihmisten kokemuksia siirtolaisuudesta, siirtotyöläisyydestä, rajojen ylittämisestä, paperittomuudesta, oikeudettomuudesta. Työryhmään toivotaan esityksiä sekä suomeksi että englanniksi.