Eero Huovinen: Teot vai hyveet?

Dosentti, piispa emeritus Eero Huovinen luennoi Studia Generalia -luentosarjassa 13.2.2014. Tilaisuuden teemana Perintö.

Dosentti Eero Huovinen. KuEero Huovinen on Helsingin yliopiston dogmatiikan dosentti ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Helsingin hiippakunnan emerituspiispa. Hän oli Helsingin yliopiston hallituksen jäsen vuosina 2010–2013. Hän on toiminut myös Helsingin yliopiston dogmatiikan professorina ja teologisen tiedekunnan dekaanina.

Dosentti Eero Huovisen Studia Generalia -luennolla ollaan useiden perustavanlaatuisten kysymysten äärellä. Pääteemanaan Huovinen pohtii, onko eurooppalaisille ollut tärkeämpää tekeminen vai oleminen.  Onko olennaisempaa se, mitä ihminen tekee, vai se, millainen hän on? Teot vai hyveet? Uudella ajalla näihin kysymyksiin on vastattu eri tavalla kuin antiikissa ja keskiajalla.

Samalla Huovinen peräänkuuluttaa sitä, että ollaksemme eurooppalaisia meidän tulee tuntea ja ymmärtää myös Euroopan juuret: Mitä Ateena, Rooma ja Jerusalem ovat Euroopalle antaneet? Mitä filosofia, oikeus ja uskonto ovat merkinneet ja merkitsevät Euroopalle? Tiedämmekö, mistä tulemme ja keitä olemme?

Huovinen haluaa yllyttää yleisöä myös itsearvointiin: ”Yhtä tärkeää kuin lukea etiikan ja teologian historiaa, on tutkiskella itseään. Aatteet ja katsomukset elävät meissä. Miten arvioin tekojani? Millainen ihminen olen?”

Dogmatiikka = kristinuskon oppia systemaattisesti tutkiva tieteenala
Dekaani = yliopiston tiedekunnan johtaja