4.2. Ihmiskunta liikkeessä

44215106_L

Ihmiskunta liikkeessä – tieteen näkökulmia pakolaisuuteen, uskontoihin ja ääriliikkeisiin

Torstaina 4.2.2016 klo 17.00-19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin (ohjelma ja video mobiilioptimoituna)

Helmikuussa 2016 kuohuu – niin maailmalla, kotimaassa kuin yliopistollakin. Mistä oikein on kyse? Studia Generalia -luentosarjassa Maailmankirjat sekaisin Helsingin yliopiston asiantuntijat taustoittavat maailman ilmiöitä ja tuovat keskusteluun tieteen näkökulmia. Luentosarja alkaa torstaina 4.2. päivänpolttavilla kysymyksillä pakolaisuudesta, uskonnoista, ääriliikkeistä ja terrorismista.

Dosentti Pertti Multanen: Lähi-idän pakolaisuus

Mikä on saanut aikaan tämänhetkiset kansainvaellukset Lähi-idästä Eurooppaan? Onko tilanne poikkeuksellinen koko maailman tai ihmiskunnan historian perspektiivistä katsottuna? Studia Generalia -luennossaan dosentti Pertti Multanen tarkastelee Lähi-idän asemaa kansainvälisten suhteiden historiassa ja muistuttaa, ettei nykypäivän kaaosta voi hahmottaa tuntematta alueen historiaa. Vuosikymmeniä jatkuneet, eri puolilla Lähi-itää käytävät sodat ovat jättäneet jälkeensä ns. romahtaneita valtioita ja toivottomuutta, joita globaalin eriarvoisuuden kasvu edelleen ruokkii. Pertti Multanen on Lähi-idän tutkimukseen erikoistunut kansainvälisten suhteiden historian dosentti ja alan monipuolinen tutkija. Hän työskentelee kehitysmaatutkimuksen yliopisto-opettajana Helsingin yliopistossa.

Professori Tuula Sakaranaho: Uskonnot liikkeessä

Valtaako islam Euroopan? Miksi jotkut musliminuoret radikalisoituvat ja lähtevät Euroopasta kolfiktialueille? Professori Tuula Sakaranaho ottaa luennossaan kantaa myös näihin kysymyksiin. Hän kuitenkin aloittaa puheenvuoronsa siitä, millaista on uskontojen – tai oikeammin: eri uskontoja kannattavien ihmisten – muuttoliike koko maailman mittakaavassa. Tuula Sakaranaho työskentelee uskontotieteen professorina Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksensa on viime vuosina keskittynyt muslimeihin Länsi-Euroopassa, erityisesti Suomessa ja Irlannin tasavallassa.

Tutkimusjohtaja Leena Malkki: Ääriliikkeet ja terrorismi

Leena Malkki on Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkoston tutkimusjohtaja ja Suomen eturivin terrorismintutkija. Studia Generalia -puheenvuorossaan hän kuvaa terrorismin tämänhetkistä maailmankarttaa ja sitä, miten se heijastuu myös Suomeen aiempaa vahvemmin. Malkki arvioi Suomen tämänhetkistä tilannetta sekä salafi-jihadistisen väkivallan että maahanmuuttokriittisen liikkeen radikalisoitumisen näkökulmista.
Suosittelemme myös:
Leena Malkki: Suomi ja poliittinen väkivalta – kaltevalla pinnalla.
Leena Malkki: Mitä tapahtui Suomen lintukodolle?

Alustuksia kommentoi Helsingin yliopiston alumni Aaro Rytkönen, joka toimii  rauhanverkoston päällikkönä Kirkon Ulkomaanavussa. Luentosarjan avaa Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola. Illan puheenjohtajana toimii professori Jaakko Hämeen-Anttila.

Puheenvuorojen jälkeen on yleisön vuoro kysyä ja keskustella. Osallistua voi paitsi paikan päällä, myös tekstiviestein (p. 050 415 0358) ja twitterissä: #studiageneralia, #maailmankirjatsekaisin.

Studia Generalia on tiedettä kaikille.
sEN JÄRJESTÄÄ HELSINGIN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO

Tervetuloa yliopistolle ja verkkoon!

P.S. Seuraavan Studia Generalia -illan (11.2.) aiheena on Rahan mahti. Talouden vallasta maailmassa puhuvat silloin julkistalouden professori Markus Jäntti, Ajatuspaja Liberan tutkimusjohtaja Heikki Pursiainen ja maailmanpolitiikan professori Juha A. Vuori. Illan puheenjohtajana toimii kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Mika Pantzar. Katso luentosarjan koko ohjelma