Yliopiston etusivulle | Suomeksi | På svenska | In English

Ohjelma 2011

Tulostettava versio seminaarin ohjelmasta (pdf)

TORSTAI 10.3.2011

YLEISLUENNOT klo 9.15-12.00

Avaussanat, Sari Koski-Kotiranta

Sulautuvat oppimisympäristöt innostumisen ja onnistumisen lähteenäKirsti Lonka, esitys (powerpoint)

Cooperative online and blended learning environments, Morten Flate Paulsen, esitys (slideshare powerpoint)

Ketterä ja sulautuva opetusJaakko Kurhila, esitys (pdf)

LOUNASTAUKO klo 12.00-13.00

Lounas Metsätalon Unicafe-ravintolassa (kellarikerros) sisältyy seminaarin hintaan. Lounasliput jaetaan osallistujille infostiskillä Metsätalon aulassa seminaariin ilmoittautumisen yhteydessä. Halutessasi lounastaa omakustanteisesti muualla, katso lähialueen muut  lounaspaikat.

Yhteistyökumppanit esittäytyvät jo lounastauon aikana 3. krs. aulatiloissa.

CASE-ESITYKSET klo 13.00-16.30 (neljässä rinnakkaisessa linjassa)

Kahvi ja yhteistyökumppaneiden  esittelyt (3.krs. aula) esitysten välillä ja kahvitauolla.

1. linja 2. linja 3. linja 4. linja
13.00-14.00 Verkkokeskustelut sulautuvassa opetuksessa – oppimista edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä Digitaalisen tarinankerronnan soveltaminen sosiaalialan kasvatuksen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen opetukseen Oppimisprosessin aktivointi erilaisten opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen yhdistämisellä – case Aalto-yliopiston kemiantekniikan opintojaksolta Verkkokurssin pedagoginen suunnittelu ja toteutus: henkilöstökoulutusta yliopiston opettajille ja suunnittelijoille
14.00-15.00 Keskustelut verkosta luokkiin Mobiilipäätelaitteen käyttökokeiluja opettajaopiskelijan itsearvioinnissa Sulauttavaa viestinnän opetusta – opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia kolmelta eri kurssilta Aikuisopiskelijan matka sairaanhoitajaksi sulautuvasti opiskellen
15.00-15.30 Kahvi ja yhteistyö-kumppaneiden esittelyt (3. krs. aula) Kahvi ja yhteistyö-kumppaneiden esittelyt (3. krs. aula) Kahvi ja yhteistyö-kumppaneiden esittelyt (3. krs. aula) Kahvi ja yhteistyö-kumppaneiden esittelyt (3. krs. aula)
15.30-16.30 Näyttöön perustuvan eläinlääketieteen verkkokurssi Sosiaalinen media ja itseohjautuva oppiminen yliopisto-opetuksessa. Case: Organisaatioviestinnän uudet ulottuvuudet -kurssi Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia laadullisen tutkimusmenetelmäkurssin verkkototeutuksesta Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa Sulautuva ohjaus opiskelun tukena

ILTAOHJELMA

Torstai-iltaa jatketaan omakustanteisesti, vapaamuotoisen keskustelun ja verkostoitumisen merkeissä Oluthuone Kaislassa, Kaisaniemenkatu 2. Yhteislähtö seminaaripaikan, Metsätalon pääoven edestä klo 16.45.

PERJANTAI 11.3.2011

YLEISLUENTO klo 9.15-10.00

Tutkimukseen perustuvia neuvoja: Mitä opettajan tulee tietää suunnitellessaan yhteisöllistä oppimista edistäviä opetustilanteita, Minna Lakkala, esitys (pdf)

TYÖPAJAT klo 10.00-13.00 (kolme rinnakkaista työpajaa)

1. Verkkoluentoja vuorovaikutteisesti, livenä, tallenteina ja ryhmätyövälineenä
Työtapajassa  perehdymme Adobe Connect -verkkokokousympäristöllä pidetttävien verkkoluentojen suunnitteluun ja totetukseen sekä tutustumme eri tavoilla toteutettuihin verkkoluentoihin. Lisäksi pohdimme, vaihdamme kokemuksia ja ideoimme, miten eri tavoin verkkoluentoja voi hyödyntää opetuksessa. Työskentelemme pienryhmissä, omasta kannettavasta tietokoneesta on  hyötyä, jos se on mukana seminaarissa muutenkin. Työpajan vetäjinä toimivat koulutusuunnittelija Birgitta Kivinen & www-suunnittelija Hanne Heickell Helsingin yliopiston Avoimesta yliopistosta ja verkkopedagogiikan asiantuntija Kristiina Karjalainen  Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Esitys (pdf)

2. Ajatuksesta toteutukseen – pedagoginen käsikirjoitus
Opetus verkkoon, mutta miten? Työpajan tavoitteena on antaa osallistujille konkreettisia työkaluja, miten lähteä liikkeelle (verkko-)opetuksen suunnittelussa ja antaa vinkkejä toteutukseen. Työpajassa pohditaan oppimistavoitteiden määrittelyä, työkalu- ja menetelmävalintoja, ohjauksen ja arvioinnin suunnitelua siten, että saavutettaan linjakkaan ja sulautuvan opetuksen periaatteiden mukainen lopputulos. Työpajan työskentelytavoissa vuorottelevat yksin- ja ryhmätyöskentely. Eniten saat irti jos sinulla on suunnitelmissa uuden kurssin rakentaminen tai olemassa olevan kurssin kehittäminen. Työpajaan osallistuville lähetetään noin viikkoa aikaisemmin ennakkotehtävä (joka tulee ottaa mukaan työpajaan tulostettuna). Tule mukaan keskustelemaan ja kehittämään verkko-opetustasi! Työpajan vetäjinä toimivat verkkopedagogiikan asiantuntijat Pauliina Kupila & Mari Jussila Helsingin yliopiston opetusteknologiakeskuksesta. Esitys (pdf)

3. Miten soveltaa sosiaalista mediaa omassa opetuksessa?
Työpajassa tutustutaan sosiaaliseen mediaan, erityisesti wikeihin ja blogeihin sulautuvan opetuksen näkökulmasta. Ryhmätöissä suunnitellaan ja työstetään blogi- ja wikipohjaisia oppimisympäristöjä autenttisiin opetustapahtumiin joten tästäkin työpajasta saat eniten irti jos sinulla on suunnitelmissa uuden kurssin rakentaminen tai olemassa olevan kurssin kehittäminen. Työpajan työskentely sisältää myös välineiden harjoittelua käytännössä (hands-on), joten omien kannettavien tietokoneiden mukaan ottaminen on suotavaa. Työpajan vetäjinä toimivat verkkopedagogiikan asiantuntijat Antero Aunesluoma & Jere Majava Helsingin yliopiston opetusteknologiakeskuksesta. Työpajan wiki: http://sulop.wikispaces.com/