Mistä on innostavat yliopistokurssit tehty?

Projektikurssi on käynnistynyt! Reilun viikon takaiset tunnelmat olivat ainakin itselläni jännittyneet ja odottavat. En muista milloin olisin viimeksi ollut näin innoissani kurssin alkamisesta (ja viiden opiskeluvuoden aikana sitä on tullut fiilisteltyä yhden jos toisenkin kurssin alkua). Jännitin vähän kaikkea: uusien kurssikavereiden tapaamista, kurssin toimintatapoja, yhteistyökumppaneita, haastetta, ajankäytön onnistumista… Ennen kaikkea olin kuitenkin äärimmäisen fiiliksissä mahdollisuudesta vihdoin päästä testaamaan  yliopistossa, työelämässä ja elämässä yleensä opittuja taitoja käytännön ympäristöhaasteen parissa. Mitä kaikkea minä oikeastaan osaan? Mitkä ovat vahvuuksiani ja heikkouksiani tiimityöskentelijänä? Millaisia odotuksia työantajilla on meille tulevaisuuden ympäristöosaajille? Mitä kaikkea voin oppia muilta kurssilaisilta ja toisaalta opettaa heille? Miten pystymme vastaamaan yhteistyökumppanin antamaan haasteeseen? Näihin kysymyksiin toivon saavani vastauksia tämän kevään aikana!

ikkuna_think company

Muutaman intensiivisen kurssikerran ja ensimmäisen tiimipalaverin jälkeen voin todeta olevani edelleen innoissani! Samaa voin sanoa myös koko kurssista ja omasta ryhmästäni. Kurssilaiset tuntuvat olevan motivoituneita ja aidosti innoissaan päästessään tekemään kerrankin konkreettisia juttuja ainaisen luennoilla istumisen sijaan.

Ensimmäisten kurssikertojen aikana olemme tutustuneet toisiimme, saaneet selville yhteistyökumppanimme ja haasteemme, sekä alkaneet purkaa haasteita pienempiin palasiin. Aseenamme tässä taistossa ovat toimineet eriväriset post-it-laput, kahvi, mielikuvitus ja vähän googlekin. Keksimme myös tiimillemme oivan nimen, joka itseoikeutetusti seikkailee toimijana alla olevassa post-it-meressämme: Verso!

post-it

Saimme yhteistyökumppaniksemme WWF:n ja haasteeksemme keksiä keinoja parantaa julkisen rakennuskannan energiatehokkuutta. Haaste tuntuu tiimistämme tärkeältä ja supermielenkiintoiselta mutta toisaalta hengästyttävän laajalta! Hiukan rajatumpaa haastetta olisi ollut varmasti helpompi lähestyä, mutta toisaalta nyt kaikki ovet ovat ainakin avoinna ideoinnille. Seuraavaksi tehtävälistalla on tiedonhaun lisäksi vielä hiukan lisää ongelman määrittelyä ja sen pohjalta muotoiltu visio!