Kesten koeruutujen perustaminen Viikkiin

Koeruutuja perustettiin 48 kpl kesällä 2013. Ruutuihin kylvettiin timoteita, puna-apilaa, tai näiden sekoitusta. Suojaviljana käytettiin ohraa. Osa ruuduista jätettiin avokesannolle. Ruutuja lannoitettiin naudan kuivikelannalla, tai teollisilla lannoitteilla. Myös lannoittamattomia ruutuja jätettiin.

Yliopistossakin joutuu lapioimaan lantaa. Kullekin ruudulle levitettävän lannan määrä punnittiin ja levitettiin talikolla ruuduille. Lanta mullattiin maahan jyrsimellä ennen kylvöä, joka tehtiin vanhalla laahavannaskoneella.

Koeruutujen avulla selvitetään väkilannoitteen ja lannan sekä niiden yhdistelmien vaikutus maan mikrobiyhteisöjen rakenteeseen ja palkokasvien edulliset vaikutukset maassa. Kasvustonäytteistä analysoidaan kuiva-aineen tuotto ja sen laatu. Koeruuduista määritetään kasvihuonekaasupäästöjä säännöllisin väliajoin kaasumittauksilla.

Koeruudut ovat osa maa-kasvi -interaktion tutkimista.