Reinholmin joulukalenteri, luukku 22

H. A. Reinholm on merkinnyt muistiin Viaporin antautumiseen liittyviä legendoja.

Satu Ehrensvärdistä ja Cronstedtista

Yksinkertaisilla alhaisilla on Mednaja Golovasta se hopu ja puhe patsaan alle haudatusta, että hän olisi muka linnan kavalasti ollut antava Venäjälle altiksi; sentähden hän perheenensä elävänä tähän haudattiin, ja pattaaksi hänen päänsä päälle pantiin vielä se veneh, millä hän aikoi paeta.

Cronstedtin hautapatsaassa sanotaan oleva kiertyneen käärmeen kuva, tämä siitä että hän linnan annossa näyttä kärmeen kavalaa luontoa. Ei hän siinnä haudassa lepääkään, sillä hautaa ei hänelle ei annettu lainkaan.

En ole koskaan aiemmin kuullut tuota ensimmäistä legendaa, jonka mukaan Ehrensvärdin haudassa olisi elävältä haudattu maanpetturi. (Tekstistä ei harmi kyllä käy ilmi, liittyykö tuo legenda Cronstedtiin vai johonkin kuvitteelliseen linnanluovuttajaan. Ja mikähän tuo “mednaja golova” on? Golova (голова) on johtaja, mutta minun venäjä-suomi-taskusanakirjani ei tunne mitään mednajaa.)

Toinen legenda käärmeestä Cronstedtin haudalla on sen sijaan vanha tuttu. Hautakappelin oven päällä on tosiaan käärmeen kuva, mutta se on osa Cronstedt-suvun aatelisvaakunaa. Omaa häntäänsä pureva käärme symboloi vaakunassa jatkuvuutta (vaakunan kuvaa voi katsella esim. Wikimedia Commonsissa). Myös väite, jonka mukaan haudassa ei olisikaan Cronstedtin ruumista vaan ne kulta-aarteet joilla venäläiset lahjoivat hänet luovuttamaan Viaporin, on yleinen.

2 Replies to “Reinholmin joulukalenteri, luukku 22”

  1. Minun sanakirjani mukaan on olemassa sana медный = kuparinen, vaskinen. Joten voisiko se viitata (taipuneena) patsaan materiaaliin? Vaskinen johtaja? Tai голова ollen merkityksessä “pää”. Vaskipää?

    Venäjän opinnoistani on selvästi liian kauan aikaa…

  2. Todennäköisimmältä kuulostaa tuo viittaus patsaan materiaaliin, vaikka adjektiivillä “mednii” on myös muita mahdollisia tulkintoja. Vrt. Pietarissa 1782 pystytetty Pietari Suuren patsas tunnetaan paremmin nimellä Vaskiratsastaja (“Mednii vsadnik”). Itse lisänimihän juontuu Pushkinin vuonna 1833 kirjoittamasta runosta, joten mitään suoraa yhteyttä nimityksillä tuskin on.

Comments are closed.