00102 Eduskunta, Helsinki, Suomi-Finland

Rakas joulupukki Korvatunturilla,

Kirjoitamme toiveistamme näin joulukuun kynnyksellä, koska Joulupukin pikkuapulaiset ovat jo kuulemma lähteneet liikkeelle. Saatoimmekin jo kotimatkallamme Sörnäisten läpi nähdä muutaman punertavan hahmon, tonttuja näet.

Lahjalistaa miettiessämme haluaisimme antaa lahjan, emme vain itsellemme, vaan koko Suomen kansalle ja sen tulevaisuudelle. Hyvä Joulupukki, tänä vuonna olemme olleet erityisen kilttejä ja antaneet vähästämmekin muille. Naapurin it-pomot ovat saaneet jo monena vuonna muitakin kuin pehmeitä paketteja, joten nöyrinä pyytäisimme, että tänä vuonna reestä löytyisi pehmeiden pakettien lisäksi muutama ylimääräinen leikkijuna meillekin.

Ensimmäinen toiveemme koskee opettajien pakkolomautuksia. Lomautukset eivät ole laittomia, mutta ne polkevat rajusti oppilaiden oikeuksia ja turvallisuutta sekä törkeästi kyseenalaistavat oppivelvollisuuden välttämättömyyden. Seuraava toiveemme koskee luokkakokoja. Vetoamme sinuun Joulupukki, että uskoisit vihdoin monivuotisen hartaan toiveemme koskien koulujen luokkakokoja. Toiveemme on tuskin tuulesta temmattu, kun muistelemme muutaman vuoden aikaisia tapahtumia, jotka nostivat esille lasten ja nuorten pahoinvoinnin ja sen sivuuttamisen seuraukset. Tarpeeksi pienet luokkakoot takaavat jokaiselle oppilaalle paremmat mahdollisuudet tulla kuulluksi ja nähdyksi. Tällä tavoin säästäisimme varmasti ajan kuluessa niin ihmisiä kuin rahaakin. Se olisi varsinainen pehmeä paketti se. Kolmas ja viimeinen toiveemme tänä jouluna koskee opettajien palkkauksen tarkastusta. Olethan varmasti tietoinen siitä, että opettajat ovat akateemisesti koulutettuja oman alansa huippuosaajia, joiden työ ja työmotivaatio vaikuttaa kaikkien Suomessa asuvien lasten ja nuorten elämään ja sen laatuun kriittisessä kasvuvaiheessa. Lapsemme, myös sinun pienet ja ahkerat tonttusi, tulevat joku päivä johtamaan tätä maata. Eväinä tällä matkalla heillä on ne arvot ja opit, joita kotien ohella tarjoaa ensisijaisesti kaikille tasapuolinen ja huomioonottava peruskoulu. Koko matkalle riittävät ja monipuoliset eväät takaa vastuullinen, ammattitaitoinen ja pitkäjännitteinen opetus. Täten toivoisimme, hyvä Joulupukki, että opettajien palkkaustaso voisi tulevaisuudessa vastata paremmin opettajan työnkuvan haasteellisuutta ja opetustehtävän asettamaa vastuuta niin yksittäistä oppilasta kuin koko yhteiskunnan tulevaisuutta kohtaan.

Olemme toivoneet monena vuonna peräkkäin näitä samoja asioita. Pettymykseksemme olemme joutuneet toteamaan, että kirjeemme eivät ole ilmeisesti ikinä saapuneet Korvatunturille asti. Sillä emmehän usko, että sinä laiminlöisit nämä epäitsekkäät toiveemme, rakas Joulupukki.

Jännittävää joulun odotusta!

Toivovat Suomen peruskoulun puolesta opetusharjoittelijat:

Pyry ja Retu

One thought on “00102 Eduskunta, Helsinki, Suomi-Finland