Jotnottausta Princetonissa

Miia Halme kokeilee eri tekniikoita kopioida arkistojen aarteita.

Parin viikon tutkimisen jälkeen kokonaiskuva New York Public Libraryn (NYPL) arkistoista on hahmottunut aika hyvin. Kiinnostavaa materiaalia on löytynyt, mutta se on kaikki myöhemmältä ajankohdalta kuin varsinaisesti tutkimani. Siksi oli mukava päästä Princetonin yliopiston arkistoihin tarkastelemaan Roger Baldwinin sekä American Civil Liberties Unionin (ACLU) papereita. Niissä on nimittäin myös dokumentteja suoraan tarkastelemastani ajasta.

Hyvin lyhyesti näiden kokoelmien linkistä International Leagueen: Baldwin oli molempien järjestöjen pitkäaikainen puheenjohtaja. ACLUssa hän aloitti jo vuonna 1918 järjestön alkutaipaleella, International Leagueen hänet puolestaan kutsuttiin mukaan vuonna 1942 järjestön toisena toimivuotena.

Kävin parin vuoden takaisella Nykin matkallamme tutustumassa päällisin puolin sekä NYPL:n että Princetonin arkistoihin. Tiesin siis suurin piirtein, minkälaisia kirjastot ovat. Nyt on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun olen varsinaisesti tutkinut näitä – tai oikeastaan mitään muitakaan – arkistolähteitä. Ja onhan tässä aina omat kommervenkkinsä.

Näistä keskeisin liittyy materiaalin tallentamiseen. Moniin arkistoihin saa nimittäin ottaa mukaan digikameran. Kuten kerroin, NYPL on poikkeus, sillä siellä täytyy vain täyttää erinäisiin lomakkeisiin kopiointipyyntöjä. Ja jokaisesta dokumentista (muttei luojan kiitos sentään sivusta!) tietysti omansa.

Kameralla kuvaaminen on tavallaan astetta helpompaa – sen kuin vain räiskii kuvan kaikesta, jonka ajattelee myöhemmin olevan olennaista. Mutta tämä muodostaa kysymyksen siitä, miten kuvia voi myöhemmin käsitellä, eli miten ne saa pdf-muotoon.

Monelle enemmän computer-literate -tutkijalle tämä lienee vain epäolennainen yksityiskohta. Koska itse en ole mikään tietotekniikan ihmelapsi, tämä on kuitenkin merkittävä ongelma tutkimukseni etenemiselle. Onneksi mieheni tuli Iphonellaan hätiin, ja asensi siihen JotNotiksi kutsutun ohjelman, joka tekee mahdolliseksi ottaa puhelimen kameralla suoraan pdf:ksi muuntuvia tiedostoja. Älkää kysykö miten – tämä on minulle sekä magiikkaa että hepreaa!

No olimme siis edellisenä iltana käyneet pikaisen jotnot-valmennuksen ja minulla oli kaikki valmiina tehokkaaseen jotnottaukseen. Kotiin palattuani kuitenkin paljastui, etten h-hetken tultua muistanut koko jotnotista tuon taivaallista!

Siispä – etsittyäni ensin oikean lipunmyyntiluukun New Yorkin Port Authorityn –bussiasemalta, löydettyäni oikean lähtölaiturin (numeroltaan 417, joka on ilmeisen faktuaalinen järjestysnumeron; bussiasema on valtava!), köröteltyäni parin tunnin bussimatkan, käveltyäni kampuksen halki kirjastoon, talletettuani tavarani lokerikkoon, rekisteröidyttyäni kirjastoon, etsittyäni hakukoneelta kaikki oikeat arkistot, täytettyäni erinäisiä lomakkeita, pyydettyäni tarvitsemani laatikot tutkimushuoneeseen, lounastettuani, tutkittuani arkistoja, oikeat löydettyäni, arkistovirkailijaa konsultoituani oikeasta valokuvaustavasta, täytettyäni valokuvaustiedotuslomakkeen kirjastolle, ja asetettuani Princetonin yliopiston kirjaston kalvolle printatun tunnuksen alkuperäiselle kopioitavalle dokumentille – painoin yksinkertaisesti Ipodin kameran kuvausnäppäintä.

Toisin sanoen hienon ja kätevän skannaustoiminnon sijaan (=’jotnottaus’) valokuvasin kaikki satakunta lähdettä perinteisiksi digikuviksi…

Siispä seuraava päivä kuluikin joutuisasti tiedostojen pdf:ttämisessä. Mutta se sujui hyvin, ja nyt minulla on hyvää materiaalia juuri etsimiltäni vuosilta! Lisää on tarpeen hakea, sillä ainakin parin täyden tutkimuspäivän verran arkistoista löysin materiaalia. Uusia reissupäiviä on siis tulossa.

Tämä ei kuitenkaan suoranaisesti haittaa, sillä sekä Princetonin yliopiston kampus kuin itse kaupunki ovat valtavan kauniita. Kuin valtava akateeminen piparkakkutalo!

Tutkimus jatkuu siis vuoroin kenttäretkin, vuoroin Manhattanilla – päiväreissut ovat sen verran rankkoja, etten jaksaisi tehdä niitä jatkuvasti. NYPL:n lisäksi pian on aika kurkistaa YK:n arkistoihin. Katsotaan, mitä ne tarjoavat.