Turkanan fossiileja metsästämässä

Päivä oli tyypillinen ja toisaalta erilainen Keniassa. Tarkoitus oli lentää Lodwariin Turkanassa ja tutustua siellä maailmankuulun paleoantropologi Richard Leakeyn perustamaan tutkimuslaitokseen, jolta käsin metsästetään fossiileja.

Lentoni Nairobin Jomo Kenyattan lentokentältä Lodwariin piti olla 7.30, mutta kentällä kerrottiin sen olevan vasta 10.30. Lieneekö syynä aikataulumuutokseen koneeseen tulleet Kenian maaministeri ja opetusministeri. Lentokentän matkalaukkujen läpivalaisussa huomattiin sveitsiläinen linkkuveitseni ja kerrottiin, että sitä ei saa viedä matkatavaroissa. Välilasku oli Elgon-vuoren kupeessa sijaitsevassa Kitalessa. Yli neljä kilometriä korkean sammuneen tulivuoren päällä oli raskas pilvimassa, jota ihailin kentällä. Onneksi poistuin koneesta, sillä samalla huomasin kuinka reppuani oltiin kärräämässä Kitalen terminaaliin. Repun tagiin oltiin kirjoitettu KTL eli Kitale, mutta boarding passissani luki Lodwar.

Lodwarin lentokenttää.

Lodwarin kenttä oli kuuma ja alkeellinen. Siellä ei ollut ketään minua vastassa. Louise Leakeyn lähettämässä tekstiviestissä luki, että tavataan Lodestonessa. Mikä se oli? Kentällä majailevien mukaan se on majatalo kaupungissa. Missä se oli? Olo oli kuin television seikkailuohjelmassa. Otin taksin Lodestoneen, mikä se sitten olikin, mutta jo ennen kaupunkia Turkina Basin Instituten maastoauto pysäytti taksin ja otti minut kyytiinsä. Minua oltiin siis vastassa. Ostettiin Lodwarista jauhoja ja limonaatia, jonka jälkeen ajettiin Leakeyn perheen Turkana Basin Instituuttiin 40 kilometrin päähän. Lämpöä riitti, vaihdoin shortseihin ja huomasin, että sveitsiläinen oli varastettu rinkastani. Lieneekö yhteys tässä lentokentän läpivalaisun havaintoon ja siihen, että rinkassa oli lappu Kitaleen. Onneksi minulla sentään oli vielä reppuni.

Lodwarista tuotiin limonaatia naapureille.

Instituutissa vastassa oli Dr. Richard Leakey, varsin kuuluisa kenialainen luonnonsuojelija, paleontologi, antropologi, poliitikko, ja mitä vielä kaikkea. Hän oli aikoinaan National Museums of Kenyan johtaja ja myöhemmin Kenya Wildlife Servicen johtaja. Leakeyn päätöksellä aseistaa kansallispuistojen vartijat saatiin salametsästys kuriin 1980-luvulla. Kaikki eivät hänen toimista pitäneet. Leakeyn ohjastama pienkone syöksyi alas, jonka seurauksena hänen molemmat jalat piti amputoida. Lento-onnettomuuden syyksi epäillään vahvasti sabotaasia.

Leakeyn perhe on perustanut Kenian kuivimmalle ja kuumimmalle alueelle Itä-Afrikan repeämälaaksoon Turkanaan paleontologisen tutkimuslaitoksen, Turkana Basin Instituten. Varmuuden vuoksi kaksi asemaa Turkana-järven molemmille puolille.  Rahoitusta on tullut 15 miljoonaa dollaria, mm. Stony Brook yliopistolta Yhdysvalloista ja laulaja Paul Simonilta. Tieteellisiä läpimurtoja paleontologisista tutkimuksista on tullut, mistä on todistuksena muun muassa kahdeksan Nature-lehden kansikuvaa aseman seinällä.

Fraser Smith ja Louise Leakey eroosioalueella ja taustalla Turkana Basin Institute.

Asemien seuduilla kaivetaan ihmisten että eläinten fossiileja. Mielenkiintoinen paikka geologeille, paleontologeille ja kaikille Indiana Jones -seikkailijoille. Syy vierailuuni oli paleontologian professori Forteliuksen vierailu Nairobiin ja asemalle. Sen seurauksena Leakeyt olivat kokeneet tarpeen yhteistyöhön Helsingin yliopiston kanssa paleontologian, kaukokartoituksen ja paikkatiedon alalla. Lisäksi meidän omalla Taitavuorten tutkimusasemalla ja TBI:lla voisi olla hyviin rahoituksiin johtavaa yhteistyötä. Yhdessä olemme vahvempia.

Christopher Kairie puhdistaa pääkalloa.

Louise Leakey esitteli majoitustiloja, laboratorioita ja varastoja. Miljoonia vuosia vanhoja pääkalloja puhdistettiin ilmaruiskulla ja varastossa hyllyt notkuivat dinosaurusten luista. Teimme myös pienen retken jokivarteen, jossa tuulen tuivertaessa ja veden virratessa paljastuu fossiileja. Retkemme päättyi Turkwell-joelle, jossa lähikylän tytöt olivat vedenhakumatkalla. Mekin kävimme ruskeassa joessa kävelemässä.

Kirjoittajan taustalla Turkwell-joki.

Tällaista täällä on, täällä Turkanassa.

This entry was posted in Tutkijan työ and tagged , , by Petri K E Pellikka. Bookmark the permalink.

About Petri K E Pellikka

Petri Pellikka on geotieteiden ja maantieteen laitoksen geoinformatiikan professori, joka on tutkinut mm. metsiä Saksassa, Suomessa ja Kanadassa, jäätiköiden muutoksia Alpeilla ja Skandeilla ja siinä sivussa kirjoittanut väitöskirjan fotogrammetriasta. Töidensä takia hän on asunut Sudanissa, Saksassa, Kanadassa, Belgiassa ja Englannissa. Vuodesta 2003 hän on johtanut TAITA-tutkimushanketta Keniassa, jossa aluksi kehitettiin kaukokartoitus- ja paikkatietoaineistoihin ja –menetelmiin perustuvaa maankäytön muutosmenetelmien monitorointia. Työn edetessä itse tulokset alkuperäisen kasvillisuuden vähenemisestä ja sen vaikutuksesta vesivaroihin, ilmastoon ja ihmistoimintaan ovat nousseet uusiksi tutkimusaiheiksi. Pellikka käy Keniassa opiskelijoidensa kanssa 2-3 kertaa vuodessa kenttätyömatkoilla tai neuvotteluissa. Vuonna 2009 hän osti Helsingin yliopistolle Kenian Taitavuorilta tutkimusaseman, jonka avajaisia pidetään tammikuussa 2011.