Seminaari folkloren ja perinneasujen aineettomista oikeuksista sekä tekijänoikeuksista kulttuurisen omimisen hillitsijänä 9.4.2018

Lapin  yliopiston väitöskirjatutkija, OM Heidi Härkönen alustaa huhtikuun seminaarissa folkloren ja perinneasujen aineettomista oikeuksista sekä tekijänoikeuksien mahdollisuudesta toimia kulttuurisen omimisen hillitsijänä. Kaikille avoin seminaari pidetään maanantaina 9.4.2018 klo 16-18 Helsingin yliopiston Topelian salissa A206 (Unioninkatu 38 A, 2. krs). Tila on esteetön.

Alustuksen lähtökohta on se, kuinka moderni muotiteollisuus on koko satavuotisen olemassaolonsa aikana inspiroitunut eksoottisina pidetyistä kulttuureista ja tuonut folkloren piiriin kuuluvia elementtejä catwalkeille. Viimeisen vuosikymmenen aikana on kuitenkin huolestuttu kulttuurillisesta omimisesta (cultural appropriation). Etenkin syrjittyjen ja valtaväestöä huonommassa asemassa olevien vähemmistöjen, kuten alkuperäiskansojen perinneasujen ja -asusteiden kopioiminen massamuotiin nähdään ongelmallisena. Tekijänoikeutta on kuitenkin vaikea soveltaa näihin tapauksiin. Alustuksessa pohditaan muun muassa sitä, voiko esimerkiksi tekijänoikeudellisesta klassikkosuojasta olla apua näissä tilanteissa.

Oikeustieteen maisteri Heidi Härkönen toimii väitöskirjatutkijana Lapin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Hän tutkii muodin ja vaatetuksen immateriaalioikeuksia sekä inspiroitumisen ja imitoimisen välistä rajanvetoa.