Daisys minnen, del två (27.3.2013)

Jag kunde inte komma till Nordsjö den här gången men ändå kan jag skriva några saker om Daisy. Jag har så mycket material. Daisy är född 1928. Hon är enda barnet i sin familj. På 1930-talet var familjer ofta stora, och bara ett barn var ovanligt. Daisy har också en dotter men hon har tre barn.

Daisy rökte sin första tobak när hon var i skolan i Tammerfors. Hon gick till Pyniksbacka bakom en stor sten med sin goda vän. De hade bara en tobak och de rökte turvis. Daisys mostrar eller föräldrar fick aldrig veta. inte. Daisy tyckte inte om rökning och hon fortsatte inte.

Före kriget bodde Daisy i Hangö, i Hangöbyn.. På den tiden var det helt normalt att gå till gudstjänst varje söndag. Det hörde till söndagen. Daisys familj gick också till kyrkan och Daisy var i söndagsskola.

Daisy har ingen dator och hon ska inte skaffa en heller.. Däremot har hon en mobiltelefon. ”Här är min dator!” sade hon till mig och Enni.

I sin bostad har Daisy en katt på sängen. Den var liksom en levande katt: den har mjuk päls och den till och med jamar! Daisy sade att den inte tycker on mig eftersom den bräkade hela tiden när den var i min famn.

Jag har berättat att Daisy har cirka sextio dockor. Hon har också dockor av sig själv och sin dotter. Daisy-docka har fin, brun sammetsklänning och hatt. Daisys dotter har lång, grön klänning. Båda dockorna har glasögon, som Daisy har köpt från Sverige. Det är inte möjligt att skaffa dem i Finland.