- Opettaja opettaa luokan edessä ja samanaikaisesti seuraa, miten lapset reagoivat, tarkkailevat, käyttäytyvät ja oppivat.
- Lapsi tekee palapeliä ja pystyy suuntaamaan tarkkaavaisuutensa välillä osaksi valmiiseen palapeliin ja välillä jäljellä oleviin, erillisiin palasiin.
Kognitiivisella joustavuudella tarkoitetaan toiminnanohjauksen osa-aluetta, jonka tarkoituksena on vaihtaa tarkkaavaisuuden kohdetta nopeasti ja tarkasti. Kognitiivisen joustavuuden käsitettä voidaan määritellä myös joustavalla tarkkaavaisuuden ohjaamisella, joka tarkoittaa mm.
- kykyä käyttää optimaalinen määrä tarkkaavaisuutta tiettyyn tilanteeseen
- tarkkaavaisuuden käyttämistä tehtävää suoritettaessa
- joustavasti eri näkökulmista,
- tehtävien välillä sekä
- erilaisissa mentaalisissa olosuhteissa.
Munakatan ja kollegoiden (2014) mukaan tämä toiminnanohjauksen osa-alue ei esiinny yksin tai erillään. Kognitiivisella joustavuudella onkin toiminnanohjauksessa eräänlainen vaihtamisfunktiorooli.
Lähteet
- Munakata, Y., Snyder, H. R. & Chatham, C. H. (2012). Developing cognitive control: three key transitions. Current Directions in Psychological Science, 21, 71–77. Doi:10.1177/0963721412436807.