Tutkimusta / Research

Käynnissä olevat tutkimushankkeet

Yliopistolaisten teknologisesti välittynyt arki

Tutkimuksessa tarkastelen Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan henkilökunnan teknologisesti välittynyttä arkea. Teknologisesti välittyneellä arjella tarkoitetaan nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa elävien ja toimivien ihmisten arkea. Tarkastelen erityisesti, miten sähköposti tieto- ja viestintäteknologiana vaikuttaa toimijoiden arjen käytäntöjen kautta heidän vuorovaikutus ja aika –käsityksiinsä.

Tarkastelen yliopistolaisten työn arkea. Tietoverkon ja sähköpostin käytöstä on vuosikymmenien aikana muodostunut osa yliopistolaisten työ arkea. Yliopistolaiset käyttävät tietoverkossa olevia ohjelmia ja palveluita, kuten sähköpostia, hakukoneita, oppimisympäristöjä, www-sivuja. Tietoverkko sisältyy kaikkiin yliopistolaisten käyttämiin tiloihin (työhuone, luentosali, kahvila, käytävät ym.) ja tilanteisiin (opetukseen, tiedon haun opastukseen). Sitä käytetään kaikissa yliopistolaisten perustoiminnoissa kuten opetuksessa, tutkimuksessa ja hallinnossa. Esimerkiksi opettajan ja opiskelijan välinen yhteydenpito voi tapahtua verkossa siten, että opettaja istuu fyysisesti omassa työhuoneessaan ja opiskelija oppimiskeskus Aleksandriassa tietokoneen ääressä ympärillään sata muuta opiskelijaa. Yliopisto-opiskelija voi osallistua massakurssille kuuntelemalla kotonaan verkon kautta professorin pitämän luennon, jonka jälkeen hän keskustelee verkossa muiden ryhmäänsä kuuluvien opiskelijoiden kanssa luennon pääkohdista. Tutkijat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tutkijayhteisön väliseen vuorovaikutukseen, tutkimuksen tekemiseen, julkaisemiseen, tiedon hakuun sekä internetistä että kirjaston elektronisista aineistoista. Yliopistohallinto ei nykyisin pärjää ilman tieto- ja viestintäteknologiaa. Hallinto kerää tietoa erilaisten hallinnon tietojärjestelmien avulla sekä tiedottaa ja vuorovaikuttaa tietoverkossa. Voidaankin todeta, että yliopistolaisten arkeen kuuluu tietoverkko ja tietoverkon kautta välittyy yliopistolaisten arki.

Aineisto koostuu valtiotieteellisessä tiedekunnassa tehdyistä neljästä fokursryhmähaastattelusta (yliopistonlehtorit, amanuenssit, verkko-opetusen tuki, tutkijat).

 Sulautuva opetus valtiotieteellisessä tiedekunnassa

Toisena tutkimuksen kohteena on sulautuva yliopisto-opetus ja etenkin se mitä lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka voi tuoda oppimiseen. Tutkimuksessani on ilmennyt, että sulautuvan opetusen avulla voidaan lisätä opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sekä syventää oppimista. Tutkin valtiotieteellisen tiedekunnan sulautuvaa opetusta verkkovuorovaikutukselle asetettujen tavoitteiden kautta. Lue lisää sulautuvasta opetusesta valtiotieteellisessä tiedekunnassa>>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *