Yrittämättä et voi muuttaa maailmaa

Tuntuuko välillä siltä, ettet tiedä mitä haluaisit tehdä? Että osaat analysoida, havainnoida ja tutkia, muttet aivan tiedä, mitä kaikkea siitä voi seurata. Vika ei ole sinussa. Mekin olemme tunteneet samoin. Nyt Helsingin yliopistossa avautuu uusi mahdollisuus kaltaisillesi kokeilla, miten oma osaaminen taipuu toiminnaksi, yrittämiseksi.

Helsingin yliopiston mukaan yliopistolaisten toimintaa ohjaavat kriittisyys, luovuus ja pyrkimys tietoon ja totuuteen. Jos olet yliopistolla, nämä arvot koskettavat epäilemättä myös sinun ajatusmaailmaasi.

Perinteisempien akateemisten toimintatapojen lisäksi näitä arvoja voi toteuttaa yrittäjyydessä. Vaikka meistä kaikista ei tulekaan tutkijoita, me kaikki voimme kriittisesti ja luovasti hyödyntää sitä huikaisevan moninaista tietoa ja osaamista, jota syntyy yliopisto-opinnoissa ja tutkimuksessa. Yliopistolainen yrittäjä soveltaa tietoa ja totuutta maailman hyödyksi.

Tutkimuksen ansiosta tiedämme mistä maailma on tulossa, mihin se on menossa, miksi ja miten. Se piirtää tarkkaa kuvaa yhteiskuntaa ja ympäristöämme muuttavista haasteista: väestön ikääntymisestä, elämäntapasairauksista, ilmastonmuutoksesta, merien tilasta, maailman talouden vääristymistä, niin luonnon kuin kulttuurienkin monimuotoisuuden vähenemisestä.

Tutkimus valottaa meille myös valtavia mahdollisuuksia. Tiedämme, mikä tekee meidät onnelliseksi, miten käyttäytymisemme muuttuu, miten ihminen oppii, miten geenit ohjaavat eläviä olentoja, mikä meriä puhdistaa, miten merkitykset muodostuvat ja kielet elävät. Yrittäjät ovat niitä, joita ei jätä rauhaan puuttuva linkki haasteiden ja mahdollisuuksien välillä.

Startup-pöhinää ja kasvuyrittämistä on hehkutettu Suomen pelastajaksi jo tovi. Niiden toivotaan tuovan lisää työpaikkoja ja veroeuroja, joilla öljytä hyvinvointivaltion yskivää konetta. Se on yrittämisen aliarvioimista. Parhaimillaan yrittäjät uudistavat yhteiskuntaa ja elinympäristöämme. He käyvät koneen vikojen kimppuun tavoilla, joita kukaan muu ei tullut ajatelleeksi. Kun muut tarjoilevat lisää vanhoja lääkkeitä, yrittäjät kokeilevat tehdä asiat toisin.

Tekemistä ja toimintaa ei ole perinteisesti liitetty yliopisto-opintoihin. Tämä on kuitenkin muuttumassa. Yhä useammin kuulee yliopistolaisten haluavan muuttaa maailmaa. Se onnistuu vain tekemällä. Yrittämällä.

Viime syksynä eräässä startup-konferensissa keskusteltiin siitä kumpi on muuttanut maailmaa enemmän Barack Obama vai Mark Zuckerberg. Argumentit olivat hyviä puolesta ja vastaan. Yliopistolainen kysyi, onko muuttamisella väliä vai pitäisikö puhua muutoksen suunnasta. Tämä kertoo paljon siitä kuinka tärkeää on, että yliopistolaiset ovat mukana perustamassa yrityksiä, tekemässä ja auttamassa muita tekemään.

Yliopistolainen yrittäjä voi suunnitella, miten vanhuksen voivat elää hyvää elämää kotonaan. Tai tehdä arjen kuluttamisesta viisaampaa. Hän voi luoda uusia tiedonvälityksen applikaatioita, jotka demokratisoivat yhteiskuntaa. Kehittää kestävän kalastuksen malleja. Mitä tahansa. Yliopisto on täynnä sisältöjä, jotka odottavat toteuttamista.

Yrittäjyydestä elää monta myyttiä. Kuten se, että yrittäjät ovat yksinäisiä neroja, joilla on suuri idea, jota he päämäärätietoisesti toteuttavat. Yrittäjähenkisyydestä puhutaan kuin synnynnäisestä lahjakkuudesta. Sitä on tai ei ole. Tiede ei juurikaan usko synnynnäiseen lahjakkuuteen. Lahjakkuuden takana on intohimoa ja harjoittelua. Niin on yrittäjyyden ja suurten ideoidenkin. Idean alut syntyvät omia kiinnostuksen kohteita tutkimalla. Hatarat ideat kehittyvät suuriksi ideoiksi kokeilemalla. Tehdessä kasvaa halu yrittää tehdä vielä paremmin. Yliopistoaika on loistava aika kokeilla, yrittää, erehtyä, oppia ja kokeilla uudelleen omia ideoitaan.

Ideat, ihmiset ja intohimo kasvavat yhdessä tekemällä. Jos isoja asioita tehtiin joskus yksinäisyydessä, on sen aika eittämättä ohi. Yhdessä tekeminen on tämän päivän tekemisen tapa. Maailmassa on paljon kaltaisiasi, sellaisia jotka marginaaleihin piirrellessään miettivät, miten maailmaa muuttuisi. Yhdessä on helpompi keksiä, miten se parhaiten onnistuu.
Etsimme ihmisiä, jotka haluavat kokeilla yhdessä, mihin oma osaaminen kantaa, kun yrittää.

Ota yhteyttä, jos olet intohimoinen jonkun asian suhteen tai hatara idea ei jätä sinua rauhaan luentojen aikana tai haluat ymmärtää omaa osaamistasi paremmin. Tapaat meidät joka toinen torstai klo 16 vaihtuvissa piakoissa tai työpajoissa ja tapahtumissa pitkin vuotta. Tsekkaa paikat ja ajat Toimintaa!-osioista.

Outi Kuittinen, Juha Leppänen ja Mika Hyötyläinen, Demos Helsingin yliopistolaiset yrittäjät

outi.kuittinen(a)demos.fi, 050 326 55 82