Tieteestä toimintaa -ryhmä valloitti yleisönsä

“Suomalaiset instituutiot tarvitsevat uudistumista, mutta uudistuminen ei tule niiden sisältä. Joten tarvitaan teitä, jotta suomalainen yhteiskunta voi menestyä jatkossa. Eikä se tapahdu vain pelejä kehittämällä”, tykitti kansanedustaja ja Helsingin yliopiston alumni Mikael Jungner yliopistolaisten yrittäjien verkostoitumisillassa. “Oma-aloitteisuus ja intohimo ratkaisevat kaiken”, Jungner neuvoi yrityksiä.
Torstai 29.11. oli Tieteestä toimintaa –ryhmän suuri päivä. Porthaniaan kokoontui noin viidenkymmenen hengen joukko aloittelevien yrittäjien kutsumia sidosryhmien edustajia: yliopistolaisia, potentiaalisia mentoreita ja asiakkaita.

Torstain Mika Hyötyläinen ja Julia Jousilahti pitchaavat.

Kaskas Median Anniina Huhtala eläytyy.
Yliopistolaisten yrittäjien muodostamat seitsemän tiimiä pitchasivat eli esittivät yritysideansa tiiviissä neljän ja puolen minuutin paketissa. Tässä lyhyessä ajassa tiimien tuli koukuttaa kuulijat, sillä pitchien jälkeen vieraat suuntasivat juttelemaan niiden tiimien luo, jotka vaikuttivat säkenöivimmiltä. Katso strategista yritysvastuuta kehittävän Avanton, kulttuuriperinnöstä uusia palveluita tuottavan Huhun, tietoa muotoilevan Kaskas Median, tuoretta tietoa ja kontakteja Itä-Euroopasta tarjoavan Itäkomppanian, opsikelijoiden projektitoimisto Torstain, stipendi- ja mentorointiohjelma Uuden yliopistolaisuuden ja yhteisöllisiin prosesseihin erikoistuneen Yhteismaan pitchit.
Mikael Jungner sekä Demos Helsingin tutkijat Outi Kuittinen ja Tuuli Kaskinen.
Kulttuuripalvelutoimisto Huhun Maija Karasvaara ja Tomi Strömberg.
Vieraiden joukossa oli asiantuntijoita mm. Helsingin yrittäjistä, Sitrasta, Lähi-Tapiolasta, Finprosta, Culminatumilta, Helsingin Energiasta ja ympäristöministeriöstä. Jos yhden vieraan tuntipalkaksi lasketaan 100 euroa, illan aikana Tieteestä toimintaa -ryhmän yritykset saivat 10 000 euron arvosta sparrausapua. Aika arvokas mahdollisuus aloitteleville yrityksille!
Helsingin yliopiston Pia Dolivo kiinnostui Torstaista.
Tiimit nauttivat illasta suunnattomasti ja palaute vierailta oli rakentavaa. Oman konseptin ja pitchin hiominen viikkokausia kannatti. Näille yritysideoille on selkeästi tilausta. “You kick ass! Olette tehneet mahtavan avauksen ja toivon todella, että jokaikinen aloitteista saa siivet alleen. Älkää arastelko osaamistanne ja sen esiintuomista”, kannusti yksi osallistujista.
“Pitchaaminen jännitti, mutta meni loppujen lopuksi todella hyvin ja esiintyminen oli aika kivaakin. Erityisen kivaa oli, että syksyn ahkera työ konkretisoitui tuohon iltaan ja yleisö oli aidosti innostunut yritysideoistamme”, Mirja Hämäläinen Avantosta kertoo. Ilta poiki hyviä kontakteja Avanton jatkoa ajatellen.
Avanton Aleksi Mallea, Mirja Hämäläinen ja Mariko Sato.
Kaskas Median Maria Ruuskaa sparraamassa vaikutustoimisto Freudin Timo Nurmelta.
Itäkomppanian Aino Väänänen ja Paula Borkowski.
Teksti: Jenna Lähdemäki Kuvat: Noora Isoeskeli